دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)

آمار وارقام نشریه

  • تعداد دوره‌ها: 14
  • تعداد شماره‌ها: 28
  • تعداد مقالات: 227
  • تعداد نویسندگان: 395
  • تعداد مشاهده مقاله: 508,894
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 338,226
  • نسبت مشاهده بر مقاله: 2241.82
  • نسبت دریافت فایل بر مقاله: 1489.98
  • تعداد مقالات ارسال شده: 1,644
  • تعداد پایگاه های نمایه شده: 6

*لطفا مقاله خود را فقط در ورد 2010 ذخیره و ارسال نمائید. 

 توجه:

1-بر اساس آیین نامه نشریات علمی-پژوهشی کمیسیون نشریات وزارت علوم و همچنین مصوبه هیات رئیسه پژوهشگاه(تاریخ 25/6/91، شماره 54/6/91) جهت ارسل و دریافت مقالات، مبلغی دریافت می شود.(تاریخ درج خبر 1/11/93)

 2-حوزه موضوعی فعالیت نشریه در بخش اطلاعات نشریه ذکر شده است. مجله حق دارد مقالاتی که در الویت نیستند را برگرداند. 

 3- کاربران محترم توجه داشته باشند که دریافت کد مقاله به معنای ارسال مقاله نیست. کاربران باید تمام مراحل را طی نمایید و در پایان صفحه تایید ارسال مقاله مشاهده می شود. (برای مشاهده نمونه اینجا  کلیک کنید)

 4-در مرحله آخر ارسال مقاله، توجه داشته باشید که حتما از منوی نوع مقاله ، فایل اصلی مقاله را انتخاب کنید، تا مراحل ارسال کامل شود.(برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید)

 5-ارسال فرم نویسنده مسئول الزامی است، در غیر این صورت مقاله شما بررسی نمی شود. فرم را از اینجا دانلود کنید و پس از تکمیل، همراه با سایر فایل‌ها ارسال کنید (در بخش نوع مقاله با انتخاب گزینه فایل‌های تکمیلی فرم را نیز ارسال فرمایید).

 

  

شناسنامه نشریه

  • عنوان کامل: پژوهشنامه علوی
  • وب‌گاه: https://alavi.ihcs.ac.ir/
  • شاپا الکترونیکی: 0867-2383
  • محل چاپ: ایران، تهران
  • ناشر: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی
  • سال شروع انتشار: 1389
  • گروه علمی: علوم انسانی
  • گرایش یا زمینه تخصصی نشریه: سیره امام علی(ع)
  • حوزه موضوعی نشریه: بازنگری در فرهنگ و معارف علوی، بررسی فضایل و مناقب امام علی(ع)،شناسایی و معرفی ارزش های وجودی و نگرش جامع امام علی(ع) در ابعاد فرهنگی،اعتقادی،اخلاقی، سیاسی،اجتماعی،تاریخی،ادبی و انجام مطالعات تطبیقی
  • زبان نشریه: فارسی (چکیده انگلیسی)
  • اعتبار نشریه: علمی‌ (مشاهده جزئیات)
  • نوع مقالات: پژوهشی
  • نوع انتشار: الکترونیکی
  • نوبت انتشار: دوفصلنامه
  • هزینۀ بررسی و انتشار مقاله: دارد (مشاهده جزئیات)
  • نوع داوری: حداقل 2 داور، همتراز خوانی دوسو پنهان (مشاهده جزئیات)
  • بازه زمانی بررسی اولیه مقالات دریافتی: تا 10روز
  • زمان داوریحداقل سه ماه و حداکثر شش‌ماه
  • درصد پذیرش مقالات: 18%
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • سیاست دسترسی و انتشار: دسترسی آزاد Open Access
  • مدل دسترسی به مقالات: در فرمت PDF 
  • مجوز انتشار و حق مؤلف: Creative Commons license CC-BY
  • سامانه مدیریت نشریه: شرکت سیناوب
  • نمایه‌شده: بلی (مشاهده جزئیات)
  • رتبه در نشریات وزارت علوم: رتبه ب(مشاهده جزئیات)
  • وضعیت در ISC در سال 1400: Q2  (مشاهده جزئیات)
  • نوع نشریه در ISC: از نوع نشریات لیست اولیه (مشاهده جزئیات)
  • ضریب تأثیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC): 0.229سال 1400
  • ایمیل نشریه: alavijournal@gmail.com
  • ایمیل دوم نشریه: bhnzaseman@gmail.com
علمی-پژوهشی
کنشگری صحابه بدری همراه در حکومت امام علی (ع)

شهلا بختیاری؛ آزاده رمضانی

دوره 14، شماره 28 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30465/alavi.2024.46896.2592

چکیده
  در این مقاله که برگرفته از پایان‌نامه‌ای با عنوان "نقش صحابه بدری در دوران امام علی (ع) " است، کوشش می‌شود، چگونگی ایفای نقش و عملکرد گونه‌ای از صحابه مذکور که در خلافت امام علی (ع) با وی همراهی داشتند، روشن شود؟ این امر با همراهی و حضور آنان در رخدادهای دوران خلافت علی بن ابی‌طالب (ع) و قبول مسئولیت در  مناصب سیاسی، نظامی و فرهنگی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تحلیل دیدگاه اخلاقی نهج البلاغه در مقایسه با پیامدگرایی اخلاقی

فاطمه مرضیه حسینی کاشانی

دوره 14، شماره 28 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30465/alavi.2024.47882.2627

چکیده
  اگر کسی بخواهد رفتار و خلقیاتش را به‌ خوبی یا بدی متصف کند یا رفتار دیگران را مورد ارزیابی اخلاقی قرار دهد، نیازمند شناختِ خوب و بد است. مکاتب اخلاقی بر اساس مبانی و رویکردهای متفاوت، به این نیاز پاسخ داده­اند و حاصل آن، نظریات عمده اخلاقی؛ «پیامد‌گرایی»،«وظیفه­گرایی»و«فضیلت­گرایی» است. مکتب اخلاقی اسلام نیز ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
نقش بینامتنی حکمت‌های امام علی(ع) در ساختار ادبی و تعلیمی قابوس‌نامه بر اساس نظریه ژرار ژُنت

فرامرز جلالت؛ ابراهیم دانش

دوره 14، شماره 28 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30465/alavi.2024.49773.2668

چکیده
  آموزه‌های حکیمانه امام علی(ع) همواره در ادبیات فارسی مورد استفادة شاعران و نویسندگان بوده‌است. عنصرالمعالی نیز با اتّکا به دانش گستردة خود از فرهنگ و تمدّن­ اقوام مختلف و آبشخورهای دینی، مجموعه­ای بسیار غنی از امثال و حکم، بویژه حکمت‌های علوی را به تناسب موضوعات و ابواب قابوس‌نامه، به زبانی ساده و جذّاب استفاده‌ کرده‌­است. ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
بازکاوی استعاره‌های مفهومی ماده «جَلبَبَ» در کلام علوی بر اساس مدل لیکاف و جانسون

محمد علیمحمدی؛ بهمن هادیلو

دوره 14، شماره 28 ، مهر 1403

https://doi.org/10.30465/alavi.2024.47190.2602

چکیده
   استعاره در دیدگاه شناختی صرفاً ابزاری متعلق به زبان ادبی نیست بلکه فرآیندی ذهنی بوده و عملاً ساختار ادراکات و دریافت‌های ما را تشکیل می‌دهد. در این راستا پژوهش پیش رو با روش توصیفی-تحلیلی و بر پایة نظریة شناختی استعاره که توسط جورج لیکاف و مارک جانسون(1980)، مطرح گردید؛ در نظر دارد، با بررسی روایات امام علی(ع)، مفاهیم انتزاعی را که ...  بیشتر

مراحل نفوذ شیطان و راه‌کارهای مقابله با آن برمبنای تحلیل محتوای مضمونی خطبۀ قاصعۀ امام علی(ع)
دوره 12، شماره 24 ، اسفند 1400، ، صفحه 1-34

https://doi.org/10.30465/alavi.2022.7618

چکیده
  انسان موجودی کمال طلب است و برای رشد خود نیاز به شناسایی موانع مسیرش دارد. ازجمله موانع بزرگ در مسیر دستیابی به کمال انسانی، شیطان است. عنایت به نقش شیطان در ضلالت انسان و توصیه‌های مکرر امام علی(ع) در این رابطه را میتوان در بلندترین و مهم‌ترین خطبهی امام علی(ع) مشهور به خطبهی قاصعه که پس از جنگ نهروان ایراد شده، جست‌وجو کرد. حضرت در ...  بیشتر

تحلیل رجزهای امام علی(ع) و یهودیان در جنگ خیبر براساس مربع ایدئولوژیک ون دایک
دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1400، ، صفحه 227-250

https://doi.org/10.30465/alavi.2021.6856

چکیده
  تحلیل گفتمان انتقادی رویکردی بینا رشته‌ای است که در کشف جهان‌بینی گفته پردازی اهمیت زیادی دارد. تئون ون دایک از نظریه پردازان برجسته حوزه تحلیل گفتمان انتقادی، با تاکید بر این نکته که جهان‌بینی گفته پرداز (ایدئولوژی) قابلیت بازنمایی در زبان را دارد، نظریه مربع ایدئولوژیک را بیان نمود. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با این فرض ...  بیشتر

اصول اخلاق حرفه‌ای در نهج‌البلاغه
دوره 5، شماره 9 ، خرداد 1393، ، صفحه 67-86

چکیده
  چکیده یکی از شاخه‌های دانش اخلاق که به‌تازگی در ایران جایگاهی پیدا کرده، حوزۀ اخلاق حرفه‌ای است که لازم است ازلحاظ معرفتی بیشتر به آن توجه شود. یکی از منابع غنی در اخلاق حرفه‌ای، آموزه‌های دین مبین اسلام است. اما شناخت و ترویج اخلاق حرفه‌ای برمبنای اسلام، بدون تحلیل آموزه‌های اخلاقی نهج‌البلاغه امکان‌پذیر نیست. باتوجه به این ...  بیشتر

حقوق و تربیت شهروندی در نهج‌البلاغه
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1390، ، صفحه 1-23

چکیده
  چکیده یکی از مباحث مهم امروز جهان حقوق شهروندی و تربیت شهروندی است. مباحث «شهروندی» به‌شکل امروزی سابقة تاریخی ندارد، ولی باید اعتراف کرد که طی قرن اخیر مطالب و مباحث آن رشد فزاینده‌ای داشته است. باید گفت که شاید طرح بحث شهروندی از دیدگاه نهج‌البلاغه و نظرهای حضرت علی (ع) بهترین شیوه در دست‌یابی به این حوزه است؛ زیرا ...  بیشتر

پژوهشی در مسیر امام علی ‌(ع) به صفین و محل جنگ صفین
دوره 2، شماره 3 ، اسفند 1390، ، صفحه 42-72

چکیده
  جنگ صفین، که در 36 ق میان امام علی ‌(ع) و معاویه درگرفت، نقطۀ عطف و واقعه‌ای بسیار مهم در تاریخ اسلام به‌شمار می‌آید. در منابع گوناگون تاریخی، از قبیل وقعة صفین نصر ‌بن مزاحم، گزارش‌های مفصلی دربارۀ این جنگ و سیر حوادث آن و اسامی کشته‌های طرفین ثبت شده است، اما دربارة برخی مباحث مربوط به آن، ازجمله مسیر امام علی‌ (ع) ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
بررسی نسبت سنجی واقع‌بینی و آرمان‌گرایی از منظر امام علی(ع)

احمد عابدی؛ یدالله محمودی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 بهمن 1401

https://doi.org/10.30465/alavi.2023.31028.2063

چکیده
  اسلام دینی واقع‌بین است؛ به این معنا که در جستجوی «واقعیت» به عنوان آرمان، تلاش مردمان را جهت می-بخشد. از این‌رو امام علی (ع) در نهج‌البلاغه به پیروی از قرآن در موقعیت‌های مناسب به تبیین واقعیت پرداخته‌است. واقع‌بینی در همۀ عرصه‌های زندگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. پژوهش حاضر با روش کتابخانه‌ای به نسبت سنجی واقع‌بینی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
واکاوی تاریخی مفهوم «الجفاة الطغام»؛ توصیفی از حضرت علی (ع) درباره شامیان

اکرم السادات حسینی؛ یحیی میرحسینی؛ کمال صحرایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 خرداد 1402

https://doi.org/10.30465/alavi.2023.43593.2508

چکیده
  تعبیر «الجفاة‌ الطغام» در سه خطبه نهج‌البلاغه، خطاب به اهل شام بکار رفته‌است. امام علی (ع) این گروه را تندخو و در شمار اراذل و اوباش جای داده که تنها اتحاد، موجب پیروزی‌شان شده است. نکته قابل توجه، استعمال جفاة طغام به دو صورت معرفه و نکره و اظهار تعجب علی (ع) از جفاة‌طغام است که بدون دریافت «مَعُونه»، به اطاعت از معاویه ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
خوانشی جامعه‌شناختی از نامه‌های امام علی (ع) به معاویه بر اساس نظریه تقابل‌های اجتماعی لوئیس کوزر

علی صیادانی؛ پرویز احمدزاده هوچ؛ عاطفه رحمانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 تیر 1402

https://doi.org/10.30465/alavi.2023.43896.2516

چکیده
  تقابل یا تضاد یکی از مهم‌ترین رویکردهای نظری در بررسی مسائل اجتماعی به شمار می‌رود. لوئیس آلفرد کوزر یکی از سرشناس‌ترین نظریه‌پردازان جامعه‌شناسی به حساب می‌آید که تاثیر بسزایی در بسط و توسعه نظریه تقابل داشته و این نظریه را در لایه‌های سلبی و ایجابی آن، بازآفرینی کرده است. کوزر در کتاب خود «نظریه تقابل‌های اجتماعی»، رفتار ...  بیشتر

ابر واژگان