دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 7
بررسی خلق و خوی حضرت علی(ع) از منظر شاعران معاصر عربی
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، صفحه 1-30
چکیده
از نخستین روزهای طلوع پُرفروغ اسلام تاکنون، شخصیّتهای بزرگ مذهبی، سیاسی، اجتماعی و ادبی، مجذوب ابعاد تحسینبرانگیز منش والای حضرت علی (ع) شدهاند و هریک فراخور دانش و استعداد و ذوق و فهم خویش به توصیف ایشان پرداختهاند. در این مقاله، نگاه شاعران معاصر عرب به خلق و خوی حضرت مورد بررسی قرار گرفته است که در مجموع میتوان گفت ... بیشتربررسی و تحلیل مواضع مخالفان در برابر اصلاحات سیاسی دوران خلافت امام علی(ع)
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، صفحه 31-62
چکیده
امام علی(ع) بعد از رسیدن به خلافت، مهمترین و اصلیترین برنامه خویش را اجرای اصلاحات برای بازگشت جامعه به سنّت و جامعه نبوی قرار داد. رسوبات باقیمانده از جاهلیّت و سنّتها و تحوّلات بعد از رحلت رسول الله(ص)، مانعی بر سر راه امام برای تحقق اصلاحات بود. این موانع مؤلّفههای متعدّدی داشت که بخشی به جامعه قبایلی و نگرشهای حاکم ... بیشترتأمّلی در اصول اخلاقی حکومت علوی
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، صفحه 63-78
چکیده
انسان دوستی و مفاهیم مرتبط با آن، از جمله مباحثی است که در طول تاریخ بشر، مورد توجه بوده و از اهمّیت ویژهای در روابط انسانی برخوردار است. مفهوم انسان دوستی و مسائل مرتبط با آن، بارها از سوی صاحبنظران و اندیشمندان مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. تاریخ وصول مقاله: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تاریخ تأیید نهایی: 6/ 5/1389. البته این ... بیشترتفسیر قرآن به سنّت در کلام امیرالمومنین علی(ع)
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، صفحه 79-109
چکیده
تفسیر قرآن به سنّت در مرحلة بعد از تفسیر قرآن به قرآن و در طول آن است و معیّت آن دو با هم، لازم و ملزوم است. یعنی حجّیّت قرآن به جهت اینکه کلام خداست، ذاتی است ولی حجّیّت سنّت را خداوند در قرآن تجویز فرموده است. بدان جهت که نمیتوان همه آیات قرآن را با خود قرآن تفسیر کرد که لازمهاش کفایت قرآن و عدم نیاز به سنّت و اهل بیت(ع) است، چارهای ... بیشترمعیّت علی و قرآن، تفسیر: (علیّ مع القرآن و القرآن مع علی)
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، صفحه 111-138
چکیده
سخن گفتن از شخصیت واقعی امیرالمؤمنین (ع) و معرفی حقیقی آن حضرت، برای همگان امری بس دشوار، بلکه ناممکن است و تنها کسانی میتوانند به معرفی شخصیتی چون علی(ع) بپردازند که از همه ابعاد وجودیش اطّلاع کامل داشته باشند. در گردونة هستی، جز خدا و پیامبر(ص) کسی را نمیتوان یافت که به درستی چنین احاطهای داشته باشد چنان که پیامبر(ص) نسبت به ... بیشترنقد و ارزیابی عدالت افلاطونی از منظر اندیشة علوی
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، صفحه 139-159
چکیده
تاریخ وصول مقاله: 27/5/1389. تاریخ تأیید نهایی: 8/6/1389. تبیین مفهوم کانونی عدالت در فلسفة سیاسی غرب، وامدار اندیشمندان بزرگی چون افلاطون است؛ همچنان که مبنای نظریهپردازی افلاطون و طرح مدینة فاضله وی، موضوع عدالت و طراحی جامعة عدالت محور و آرمانی است تا عالم مثالی در زمین محقّق شود. از آنجا که نظریة عدالت افلاطونی دارای ایرادهای ... بیشترنقش کوفیان در حکومت امام علی(ع)
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، صفحه 161-179