علمی-پژوهشی
علی اکبر نورسیده؛ علی باقری
چکیده
بافت در حوزه متنشناسی از مؤلفههای اساسی به شمار میآید که نقش کارکردی به زبان متن می بخشد. نظریه کارگفت یکی از نظریات کاربردی است که معنای اصلی اظهارات زبانی را وابسته به کاربر آن میداند، لذا فهم زبان کاربری شده منوط به دریافت بافت پیرامونی و ایجاد تقابل مثبت بین آن و محتوا میباشد. گفتمان خلافت در نهجالبلاغه به عنوان ...
بیشتر
بافت در حوزه متنشناسی از مؤلفههای اساسی به شمار میآید که نقش کارکردی به زبان متن می بخشد. نظریه کارگفت یکی از نظریات کاربردی است که معنای اصلی اظهارات زبانی را وابسته به کاربر آن میداند، لذا فهم زبان کاربری شده منوط به دریافت بافت پیرامونی و ایجاد تقابل مثبت بین آن و محتوا میباشد. گفتمان خلافت در نهجالبلاغه به عنوان یک گفتمان تاریخی – سیاسی است؛ از این روی، ضروری بود که این گفتمان در سایه اظهارات زبانی امام(ع) و شرایط بیرونی حاکم بر آنها و بازسازی پس زمینههای تاریخی خلافت مورد واکاوی قرار گیرد. پژوهش حاضر سعی دارد با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر نظریه کارگفت و تقسیمات پنجگانه جان سرل، زبان کاربری شده در گفتمان خلافت را واکاوی ونقش کارگفتها را در بازشناسی منظور امام تبیین کند. دستاوردهای این پژوهش نشان میدهد که گزارههای کاربری شده در گفتمان خلافت با بافت بیرونی رابطه بسیار قوی دارند، به طوریکه زبان از حالت تولیدی صرف خارج و نقش پراگماتیکی به خود گرفته است. کنشهای درگفته و توان منظوری تأکید، توضیح وتببین، پند و نصحیت و هشدار از بسامد بالایی در اظهارات زبانی امام(ع) برخوردار است که اول اینکه در قالب کارگفتهای اظهاری، ترغیبی، تعهدی و عاطفی در این گفتمان قابل پیجویی هستند، و دوم اینکه این کارگفتها در بیشتر اوقات از طریق استراتژی غیرمستقیم و به شکل ضمنی متجلی میشوند.
علمی-پژوهشی
قربانعلی قربان زاده سوار؛ مسعود فصیح رامندی
چکیده
امام علی(ع) که نام او قرین عدالت است نه تنها در جهان اسلام و عالم تشیع بلکه در تاریخ بشریت بهعنوان اندیشمند و سیاستمدار طلایهدار عدالت مطرح است؛ بنابراین، منش علی(ع) نه تنها بهعنوان امیر فصاحت و بلاغت سیاست نظری، بلکه امام مساوات و عدالت سیاست عملی میتواند بهعنوان تراز سنجش عدالت نظامهای سیاسی محسوب شود. هدف پژوهش حاضر، ...
بیشتر
امام علی(ع) که نام او قرین عدالت است نه تنها در جهان اسلام و عالم تشیع بلکه در تاریخ بشریت بهعنوان اندیشمند و سیاستمدار طلایهدار عدالت مطرح است؛ بنابراین، منش علی(ع) نه تنها بهعنوان امیر فصاحت و بلاغت سیاست نظری، بلکه امام مساوات و عدالت سیاست عملی میتواند بهعنوان تراز سنجش عدالت نظامهای سیاسی محسوب شود. هدف پژوهش حاضر، ترسیم عدالت در سیره عملی دوران حکمرانی آن حضرت بود و پرسش پژوهش حاضر این بود که عدالت در دوران حکومت علی(ع) چه جایگاهی داشت؟ فرضیه پژوهش در پاسخ به پرسش مزبور این بود: همان طور که عدالت، وجه نمایان سیره نظری امام است، در سیره عملی امام نیز عدالت، نقش محوری دارد. با بررسی فرضیه مزبور، یافته پژوهش حاضر با کاربرد روش کتابخانهای ـ اسنادی ـ توصیفی ـ تاریخی ـ تحلیلی این شد که عدالت، بنیان حکومت علوی بود و آن حضرت، فلسفه قبول زمامداری را اجرای عدالت اعلام نمود و در دوران حکمرانی خویش از هیچ کوششی برای تحقق عدالت در عرصههای گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دریغ نورزید. از اینرو میتوان گفت: علی(ع) در دوران حکمرانی خویش، تراز عدالت را به مثابه سنگ محک عیار عدالت حکومتهای همه اعصار و امصار ارائه داده است.
علمی-پژوهشی
علی احمدی؛ محسن الویری؛ زهرا روح اللهی امیری
چکیده
دانستن چگونگیِ زیست فردی و اجتماعی پیامبران از دیدگاه امام علی(ع)، به عنوان یک الگوی دروندینی و مورد احترامِ بروندینی، حائز اهمیت است. برای دانستن این موضوع، مجموعه احادیث نقل شده از ایشان، با عنوان مسند الامام امیرالمومنین علی بن ابیطالب(ع) نوشته عزیزالله عطاردی مطالعه و سپس روایات هدف پژوهش - به صورت استقرای تمامی دادهها و نه گزینشی ...
بیشتر
دانستن چگونگیِ زیست فردی و اجتماعی پیامبران از دیدگاه امام علی(ع)، به عنوان یک الگوی دروندینی و مورد احترامِ بروندینی، حائز اهمیت است. برای دانستن این موضوع، مجموعه احادیث نقل شده از ایشان، با عنوان مسند الامام امیرالمومنین علی بن ابیطالب(ع) نوشته عزیزالله عطاردی مطالعه و سپس روایات هدف پژوهش - به صورت استقرای تمامی دادهها و نه گزینشی – انتخاب شد. پس از آن، – با رویکرد روایی – تاریخی و با روش تحلیل مضمون و دلالتپژوهی، در سه مضمون فراگیرِ "زیست فردی"، "زیست خانوادگی" و "زیست اجتماعی"، تقسیم بندی، بررسی و تحلیل شد. این بررسی نشان میدهد: دال مرکزی زیست فردی پیامبران، با بالاترین تعداد گزاره های مرتبط، ارتباط آنان با فراماده و فراطبیعت و دال مرکزی زیست اجتماعی پیامبران، هدایت مردم با بیشترین تعداد گزاره می باشد.
علمی-پژوهشی
لیلا نیک نسب؛ انسیه عسگری؛ امیره نیک نام پیرزاده
چکیده
پژوهش حاضر در صدد است با شیوه توصیفی-تحلیلی و بر اساس مدل لپی هالم1997) leppihalme,) ترجمه روابط بینامتنی در یک نسخه انگلیسی از نهج البلاغه را بررسی کند. بدین منظور، تعدادی از تلمیحات- به عنوان زیر شاخه ای از بینامتنیت- از خطبه ها، نامه ها و حکمت ها استخراج گردید و به طور تصادفی 41 نمونه روابط بینامتنی ضمنی انتخاب و تجزیه و تحلیل شد. راهکارهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر در صدد است با شیوه توصیفی-تحلیلی و بر اساس مدل لپی هالم1997) leppihalme,) ترجمه روابط بینامتنی در یک نسخه انگلیسی از نهج البلاغه را بررسی کند. بدین منظور، تعدادی از تلمیحات- به عنوان زیر شاخه ای از بینامتنیت- از خطبه ها، نامه ها و حکمت ها استخراج گردید و به طور تصادفی 41 نمونه روابط بینامتنی ضمنی انتخاب و تجزیه و تحلیل شد. راهکارهای به کار گرفته شده توسط مترجم انگلیسی - سید علی رضا (1987)- استخراج و انتقال مفاهیم موجود در روابط بینامتنی عَلَم و لفظی در متن مقصد بررسی شد. نتایج نشان داد که مترجم در بیشتر موارد برای ترجمه روابط بینامتنی لفظی سعی نکرده است تا بینامتنیت موجود را ابهام زدایی کند بنابراین صرفا ترجمه تحت اللفظی ارائه داده است. فراوانی راهکارهای دیگر پایین بود و یا از آن راهکار استفاده نشده بود. در خصوص ترجمه روابط بینامتنی علم نیز بطور مساوی از دو راهکار «تحت اللفظی» و «افزودن توضیحات بیشتر در قسمت پاورقی متن» استفاده شد بقیه راهکارها تقریبا مشاهده نشد.