نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار رشته مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

2 گروه آموزشی معارف اسلامی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند

10.30465/alavi.2025.49371.2655

چکیده

فقدان کارایی نظام اداری و پاسخگو نبودن آن، معلول علت هایی است که یکی از مهم ترین آنها، بی‌ توجهی به معیارهای شایستگی عمومی، اخلاقی و تخصصی توامان در نظام اداری است. هدف ما در پژوهش حاضر،  شناسایی و طراحی الگوی سه‌وجهی شایستگی‌های مدیریتی در نظام اداری از منظر سیره علوی در نهج البلاغه می­باشد و تبیین این معیارها در یک نظام یکپارچه ست. این پژوهش بر اساس هدف بنیادی و از حیث روش کیفی بوده و دارای رویکرد استقرایی می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مطالعه متون و برای طراحی الگوی نهایی از تکنیک تحلیل مضمون بهره گرفته شده است. این پژوهش منجر به طراحی الگوی سه‌وجهی شایستگی‌های مدیریتی در نظام اداری از منظر نهج البلاغه گردید. این الگو دارای 3 مقوله اصلی و 33 مقوله فرعی می‌باشد که 3 مقوله اصلی تشکیل دهنده آن عبارتند از: معیارهای درون‌فردی، معیارهای عمومی و معیارهای تخصصی. شمای این الگو با محوریت کلیت مدیریت امور اداره و پرتوهای آن، معیارهای مدیریتی می‌باشد که از چارچوب ولایت امیرالمونین (ع) احصاء و منعکس شده است. نتایج این پژوهش بر این موضوع تاکید دارد که تجهیز مدیران و مسئولان کشور به مفاهیم شناسایی شده و توسعه توانمندی آنها در این عرصه‌ها بصورت تلفیقی می‌تواند دستاوردهای مهمی را در عرصه مدیریت اسلامی به ارمغان آورد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a Tripartite Model of Managerial Competencies in Administration System from the Perspective of Nahj al-Balagha: A Thematic Analysis Approach

نویسندگان [English]

  • alireza tashakorian jahromi 1
  • seeyd hasan hosseini 2

1 Assistant Professor of Public Administration, Faculty of Literature and Humanities, University of Birjand, Birjand, Iran

2 Department of Islamic Education, Faculty of Literature and Humanities, Birjand University

چکیده [English]

The inefficiency and unresponsiveness of public administration systems are often attributed to a lack of attention to a combination of general, ethical, and specialized competency standards. The aim of this study is to identify and design a tripartite model of managerial competencies in public administration from the perspective of Ali’s teachings in Nahj al-Balagha, and to articulate these criteria within a unified system. This is a fundamental qualitative study with an inductive approach. Thematic analysis was used to analyze the data obtained from the texts and to design the final model. This research led to the design of a tripartite model of managerial competencies in public administration from the perspective of Nahj al-Balagha. This model consists of three main categories and 33 subcategories, with the three main categories being: intrapersonal criteria, general criteria, and specialized criteria. The outline of this model, with the centrality of overall administrative management and its rays, is the managerial criteria that have been extracted and reflected from the framework of the leadership of Imam Ali. The results of this research emphasize that equipping managers and officials of the country with the identified concepts and developing their capabilities in these areas in a combined manner can bring about significant achievements in the field of Islamic management.
.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nahj al-Balagha
  • Tripartite Model
  • Managerial Competencies
  • Administration System
  • Thematic Analysis