عبدالهادی فقهیزاده؛ طاهره چینی فروشان
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1390، ، صفحه 91-104
چکیده
بزرگترین دشمن سعادت و رستگاری آدمی نفس خودبین و هوسمدار اوست. این مرتبه از نفس زمینه را برای راهیابی اخلاق ناپسند به عرصة وجود انسان فراهم میکند؛ اگر آدمی با این مرتبه از نفس مبارزه کند، میتواند خویشتن اصلی خود را پیدا کند و به مرتبة بالاتری نائل آید. ازاینرو، مجاهده با نفس و کنارزدن هواهای نفسانی موجب ...
بیشتر
بزرگترین دشمن سعادت و رستگاری آدمی نفس خودبین و هوسمدار اوست. این مرتبه از نفس زمینه را برای راهیابی اخلاق ناپسند به عرصة وجود انسان فراهم میکند؛ اگر آدمی با این مرتبه از نفس مبارزه کند، میتواند خویشتن اصلی خود را پیدا کند و به مرتبة بالاتری نائل آید. ازاینرو، مجاهده با نفس و کنارزدن هواهای نفسانی موجب بهبارنشستن اخلاق و شکوفاشدن آن در وجود آدمی میشود. درعینحال، تنوع و کثرت جلوههای هوا و هوس در انسان مبارزه با آن را دشوار میکند؛ بهویژه به این سبب که هوا دربرابر عقل است، اما از جنس عقل عملی، نه عقل نظری، و هوای نفس مانع پدیدآمدن انگیزههایی است که برای تحریک عقل عملی لازماند. هوای نفس حتی در عقل نظری هم اختلال ایجاد میکند؛ بهطوریکه گاه انسان باطل را حق میانگارد یا عملاً به شرک روی میآورد. ازآنجاکه در منطق قرآن منشأ همة گناهان به هواپرستی منتهی میشود و مرجع همة اوصاف رذیله شرک است، هواپرستی درحقیقت شرک ربوبی است. ازاینرو، علمای اخلاق «تخلیه»، خالیکردن نفس از رذایل، را بر «تحلیه»، آراستن نفس به زیورهای اخلاقی، مقدم میدانند و آن را عامل شکوفایی فضایل اخلاقی برمیشمارند.