علی صیادانی؛ پرویز احمدزاده هوچ؛ عاطفه رحمانی
چکیده
تقابل یا تضاد یکی از مهمترین رویکردهای نظری در بررسی مسائل اجتماعی به شمار میرود. لوئیس آلفرد کوزر یکی از سرشناسترین نظریهپردازان جامعهشناسی به حساب میآید که تاثیر بسزایی در بسط و توسعه نظریه تقابل داشته و این نظریه را در لایههای سلبی و ایجابی آن، بازآفرینی کرده است. کوزر در کتاب خود «نظریه تقابلهای اجتماعی»، رفتار ...
بیشتر
تقابل یا تضاد یکی از مهمترین رویکردهای نظری در بررسی مسائل اجتماعی به شمار میرود. لوئیس آلفرد کوزر یکی از سرشناسترین نظریهپردازان جامعهشناسی به حساب میآید که تاثیر بسزایی در بسط و توسعه نظریه تقابل داشته و این نظریه را در لایههای سلبی و ایجابی آن، بازآفرینی کرده است. کوزر در کتاب خود «نظریه تقابلهای اجتماعی»، رفتار و تعامل انسانها، گروهها و احزاب سیاسی را در شانزده نظریه واکاوی کرده است. این نظریه بستری مناسب برای خوانش متون مختلف از منظر جامعهشناختی به شمار میرود؛ از اینروی، پژوهش پیش رو، با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر نظریه تقابلهای اجتماعی کوزر، به بازخوانی و تحلیل نامههای امام علی (ع) به معاویه برآمده است تا درونمایه و محتوای پنهان و عمیق این نامهها را در ضمن تقابلهای اجتماعی به تجزیه و تحلیل بگذارد و افقهای نویی فراروی پژوهشگران قرار دهد. پژوهش حاضر با خوانش و تحلیل نامههای امام (ع) به معاویه بر اساس نظریه تقابل اجتماعی کوزر، به این نتیجه دست یافته که متن نامههای نهج البلاغه، بستری بسیار مناسب جهت خوانش جامعهشناختی بر اساس نظریه تقابل به دست میدهند؛ چرا که از گفتمان جدلی بهره میگیرند و میتوان از تقابلهای فراوانی همچون تقابل و ایدئولوژی، تقابل خالص و ناخالص، تقابل و انگیزش ناگهانی خصمانه، نظریه در تعقیب دشمنان و غیره در بطن نامهها سخن گفت.
علی صیادانی؛ پرویز احمدزاده هوچ؛ عاطفه رحمانی
چکیده
تقابل یا تضاد یکی از مهمترین رویکردهای نظری در بررسی مسائل اجتماعی به شمار میرود. لوئیس آلفرد کوزر یکی از سرشناسترین نظریهپردازان جامعهشناسی به حساب میآید که تاثیر بسزایی در بسط و توسعه نظریه تقابل داشته و این نظریه را در لایههای سلبی و ایجابی آن، بازآفرینی کرده است. کوزر در کتاب خود «نظریه تقابلهای اجتماعی»، رفتار ...
بیشتر
تقابل یا تضاد یکی از مهمترین رویکردهای نظری در بررسی مسائل اجتماعی به شمار میرود. لوئیس آلفرد کوزر یکی از سرشناسترین نظریهپردازان جامعهشناسی به حساب میآید که تاثیر بسزایی در بسط و توسعه نظریه تقابل داشته و این نظریه را در لایههای سلبی و ایجابی آن، بازآفرینی کرده است. کوزر در کتاب خود «نظریه تقابلهای اجتماعی»، رفتار و تعامل انسانها، گروهها و احزاب سیاسی را در شانزده نظریه واکاوی کرده است. این نظریه بستری مناسب برای خوانش متون مختلف از منظر جامعهشناختیبه شمار میرود؛ از اینروی، پژوهش پیش رو، با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر نظریه تقابلهای اجتماعی کوزر، به بازخوانی و تحلیل نامههای امام علی (ع) به معاویه برآمده است تا درونمایه و محتوای پنهان و عمیق این نامهها را در ضمن تقابلهای اجتماعیبه تجزیه و تحلیلبگذارد و افقهای نویی فراروی پژوهشگران قرار دهد. پژوهش حاضر با خوانش و تحلیل نامههای امام (ع) به معاویه بر اساس نظریه تقابل اجتماعی کوزر، به این نتیجه دست یافته که متن نامههای نهج البلاغه، بستری بسیار مناسب جهت خوانش جامعهشناختی بر اساس نظریه تقابل به دست میدهند؛ چراکه از گفتمان جدلی بهره میگیرند و میتوان از تقابلهای فراوانی همچون تقابل و ایدئولوژی، تقابل خالص و ناخالص، تقابل و انگیزش ناگهانی خصمانه، نظریه در تعقیب دشمنان و غیره در بطن نامهها سخن گفت.