اخلاق عَلَوی در ادبیات تعلیمی کودک: نقد کتابِ تصویری نهج البلاغه برای کودکان(1402) اثر غلامرضا لایقی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، گروه ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار گروه علوم قرآن و نهج البلاغه، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.30465/alavi.2025.51400.2708
چکیده
ادبیات تعلیمی کودک ریشه در آموزه‌های اخلاقی متون کهن دارد و برای بهروزیِ نوباوگان و بهبودِ رفتارِ آنان از ابزارهای گوناگونی همچون کتاب‌های تصویری بهره می‌گیرد. ماریا نیکولایوا، نظریه‌پردازِ برجسته‌ی روسی‌تبار، به پویایی روابط میان نشانه‌های شمایلی و قراردادی(تصاویر و واژگان) در کتاب‌های تصویری باور دارد. وی، برهم‌کنشِ این نشانه‌ها را مایه‌ی آفرینش‌‌های نو در پهنه‌ی فراخِ ادبیات کودک می‌داند. هدف از این پژوهش آن است که میزان هم‌پیوندیِ تصاویر با متن را در کتابِ تصویریِ نهج البلاغه برای کودکان (1402) بر اساس الگوی نظریِ نیکولایوا ارزیابی کند تا نقش این عناصر را در بازتاب اخلاق عَلَوی مشخص سازد. در این مقاله، تحلیل داده‌ها به روش آمارِ توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار 25SPSS انجام شده‌است. میزان فراوانی و درصد وقوع آموزه‌های اخلاقی و شاخصه‌های هم‌پیوندی متن با تصویر بر مبنای آزمون خی‌دو محاسبه خواهند ‌شد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که در کتابِ تصویری نهج البلاغه برای کودکان(1402)، عنصرِ «بینش‌ها»، بسامد بالاتری نسبت به سایر وجوه اخلاقی دارد. در روابط تصاویر با متن نیز گونه‌ی «قرینه‌ای» درصد بیشتری را نسبت به گونه‌های «مکملی»،«افزایشی» و «تقابلی» نشان می‌دهد. اثر برگزیده نیازمند بازبینی برای افزایش پویایی روابط میان متن و تصویر در جهت آشنا‌سازی نسل‌نو با سیرۀ عَلَوی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Alavi’s Ethics in Children Literature: Analysis of Gholamreza Layeghi’s Nahj al-Balaghah for Children (2023)

نویسندگان English

Mohammad Hadi JAHANDIDEH 1
Reza Hajian Hussain Abadi 2
1 Assistant Professor of English Literature, Department of English Language and Literature, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor of Islamic Sciences and Theology, Department of Quran and Nahj Albalagheh, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده English

Children Didactic Literature is rooted in moral teachings of ancient literary texts and utilizes various tools such as picture books for prosperity of young generation and improving their behaviors. Maria Nikolajeva, the prominent Russian theorist, believes in dynamism of the relationship between iconic and conventional signs (pictures and words). She asserts that the interaction between these signs leads into new creations in the vast domain of Children Literature. This study aims at analyzing the interplay of pictures with text in Layeghi’s Nahj al-Balaghah for Children (2023) on the basis of Nikolajeva’s theory in order to determine the role of these signs in refelcting Alavi’s Ethics. In this essay, analysis of data is done through the method of descriptive and inferential statistics by using SPSS25 software. The frequencies as well as the percentages of moral teaching components and the relationship between text and pictures are determined through Chi-square results. The findings reveal that the component of “Insights” has the higher frequency as compared to the other moral aspects. As the relationship between pictures and texts is concerned, the “symmetrical” structure has the highest frequency as compared with “completion”, “expansion” and “contrastive” ones. To conclude, the selected text needs to get revised for creating dynamic relationships between text and pictures in the way of familiarizing the young generation with Alavi’s lifestyle.

کلیدواژه‌ها English

Child
Didactic Literature
Nahj al-Balaghah
Picture Book