تحلیل گفتمان استدلال نامه بیست و هفتم نهج‌البلاغه از منظر کاربردشناسی تلفیقی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات عربی دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه زبان وادبیات عربی دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرا. تهران، ایران.

10.30465/alavi.2025.52023.2729
چکیده
«استدلال» در زبان، با تکیه ‌بر خصیصه کاربردشناختی گفتمان که کاربردشناسی تلفیقی نامیده می‌شود با درنظرگرفتن ویژگی زبانی و بافتی، روش‌های تأثیرگذاری بر دریافت‌کننده در اقناع خردها را بر اساس گفتگوی سازنده تبیین می‌کند. این نظریه مبتنی بر دیدگاه "دوکرو"، ویژگی اساسی را در کارکرد ارتباطی زبان و بعد استدلالی آن می‌داند آن‌گونه که گفتمان با ابزارهای زبانی و در فرایند چینش دلایل براساس توان اثربخشی بر مخاطب در صدد به‌وجود آوردن تغییراتی در نگرش اوست. این نظریه با الهام از نظریه «کنش‌های زبانی» کمک می‌کند تا ساختار زبانی از طریق روابط، عوامل و نردبان استدلالی، فرایند استدلال را در گفتمان بررسی کند. پژوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی نامه 27 نهج‌البلاغه می‌پردازد. نتایج نشان می‌دهد که آن حضرت با توجه ‌به بافت زبانی و موقعیتی و پیش‌انگاره‌های مخاطبان در نامه، در قالب سازه‌های زبانی گام‌به‌گام، به‌صورت تفصیلی خاصی، حجت‌ها را در پلکان استدلالی ساختار زبانی ترسیم کرده‌اند؛ از همین رو انواع قوانین آن (نفی و نقیض) همچنین روابط و عوامل استدلالی (حروف عطف و ادات حصر) در جهت اقناع مخاطب بسته به بافت گفتمان و هدف از اقناع به کار رفته‌اند. تصاویر بلاغی از بینامتنیت، تکرار، تضاد و استعاره نیز در راستای کارکرد استدلالی گفتمان می‌باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Discourse Analysis of the Argumentation Of The Letter Twenty-Seventh of Nahj al-Balagha from the Perspective of Integrated Pragmatics

نویسندگان English

zahra Ahmadikhoo 1
Mina Jigareh 2
fatemeh Akbarizadeh 3
1 Ph.D. Candidate of Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Associate Professor of the Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran,
3 Associate Professor of the Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran,
چکیده English

"Argumentation" in language, relying on the pragmatic feature of discourse known as integrated pragmatics, elucidates methods of influencing the recipient in rational persuasion by considering linguistic and contextual characteristics based on constructive dialogue. Grounded in Ducrot's perspective, this theory views the fundamental feature of language in its communicative function and argumentative dimension, where discourse, through linguistic tools and the arrangement of reasons based on their effectiveness, seeks to bring about changes in the recipient's perspective. Drawing on the theory of "speech acts," this approach facilitates the examination of the argumentation process in discourse through linguistic structures, relationships, factors, and argumentative ladders. The present study, employing a descriptive-analytical method, analyzes Letter 27 of Nahj al-Balagha. The findings indicate that Imam Ali (peace be upon him), by considering the linguistic and situational context as well as the audience's presuppositions, has meticulously structured arguments in a step-by-step manner within the argumentative ladder of linguistic constructs. Accordingly, various logical rules (negation and contradiction) and argumentative relationships and factors (conjunctions and restrictive particles) have been employed to persuade the audience, tailored to the discourse context and the purpose of persuasion. Rhetorical devices such as intertextuality, repetition, antithesis, and metaphor also serve the argumentative function of the discourse.

کلیدواژه‌ها English

Nahj al-Balagha
Argumentation
Integrated Pragmatics
Ducrot
Letter Twenty-Seven