نسبت میان سنت اسلامی و تجدد(با تکیه بر تجدد سیاسی) با تمرکز بر مبانی فکری و بینش سیاسی علی‌بن ابیطالب(ع) در نهج‌البلاغه

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران

2 محقق پسا دکتری

10.30465/alavi.2025.51569.2714
چکیده
همواره « نظریه دولت » به‌مثابه یکی از مهم‌ترین مباحث اندیشه سیاسی مورد توجه بوده است. پرسش اصلی این است: ماهیت دولت در نهج‌البلاغه با تکیه بر مفهوم عدالت در سنت اسلامی از حیث منشاء و کارویژه و نسبت آن با تجددخواهی[اسلامی] را با چه پشتوانه نظری می‌توان تبیین کرد؟ لذا مقاله با این فرضیه به بحث گذاشته شده است که در اسلام و متون کلاسیک آن، دین و دولت همواره پیوندی انداموار با یکدیگر داشتند. خلیفۀ‌اللهی انسان به‌مثابه فاعلیت باواسطه در روی زمین، تبیین ماهیت دولت را در عصر جدید به‌نوعی خاص، توجیه می‌کند و کارویژه‌های نوین دین را که باید توسط مؤمنان تحقق یابد، در بستری از تجدد بازتعریف می‌سازد. چنین دیدگاهی، اسلام را با قرائتی که در مقاله ذکر شد، به تجدد نزدیک می‌کند. دولت علوی دارای مفهوم ارگانیکی با ساختار حداکثری است. خاستگاه دولت، شأن الهی و مقبولیت مردمی داشته که به‌منزله پیکره‌ای واحد در نظام ولایت تجلی می‌یابد و مجموع روابط بین اجزاء، کارویژه و ساختار آن را نیز تشریح می‌کند. عدالت نزد علی(ع) دارای اصالت و ارزش ذاتی بوده و به سیاست عمومی تعبیر می‌شود که سامان‌بخش امور است. مقاله از روش توصیفی- تحلیلی و الگوی هرمنوتیک پنهان‌نگاری متن‌گرا لئو اشتراوس بهره گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

The relationship between Islamic tradition and modernity,( with an emphasis on political modernity), focusing on the intellectual foundations and political viewpoint of Ali ibn Abi Talib (AS) in Nahjul-Balagha

نویسندگان English

Morteza Alavian 1
Ahmad jahaninasab 2
1 Associate Professor, Department of Political Science, University of Mazandaran
2 Postdoctoral researcher
چکیده English

The “theory of the state” has always been considered as one of the most important topics of political thought. The main question is: With what theoretical basis can the nature of the state in Nahj al-Balagha be explained by relying on the concept of justice in the Islamic tradition in terms of its origin and specific function and its relationship with [Islamic] modernism? Therefore, the article is discussed with the hypothesis that in Islam and its classical texts, religion and the state have always had an organic connection with each other. The divine caliph of man as an intermediary agent on earth justifies the explanation of the nature of the state in the modern era in a special way and redefines the new specific functions of religion that must be realized by believers in the context of modernity. Such a view brings Islam closer to modernity with the reading mentioned in the article. The Alawi state has an organic concept with a maximum structure. The origin of the state is divine dignity and popular acceptance, which is manifested as a single entity in the system of governorship, and it also explains the totality of the relationships between its components, its specific function, and its structure. Justice, according to Ali (AS), has an inherent authenticity and value and is interpreted as public policy that organizes affairs. The article uses the descriptive-analytical method and the hermeneutic model of textualist stealth of Leo Strauss.

کلیدواژه‌ها English

Imam Ali (AS)
Justice
Nahj al-Balagha
Concept of State
Special Function of State
Islamic Modernism
Human Caliph of God