*لطفا مقاله خود را فقط در ورد 2010 ذخیره و ارسال نمائید.
توجه:
1-بر اساس آیین نامه نشریات علمی-پژوهشی کمیسیون نشریات وزارت علوم و همچنین مصوبه هیات رئیسه پژوهشگاه(تاریخ 25/6/91، شماره 54/6/91) جهت ارسل و دریافت مقالات، مبلغی دریافت می شود.(تاریخ درج خبر 1/11/93)
2-حوزه موضوعی فعالیت نشریه در بخش اطلاعات نشریه ذکر شده است. مجله حق دارد مقالاتی که در الویت نیستند را برگرداند.
3-کاربران محترم توجه داشته باشند که دریافت کد مقاله به معنای ارسال مقاله نیست. کاربران باید تمام مراحل را طی نمایید و در پایان صفحه تایید ارسال مقاله مشاهده می شود.(برای مشاهده نمونه اینجا کلیک کنید)
4-در مرحله آخر ارسال مقاله، توجه داشته باشید که حتما از منوی نوع مقاله ، فایل اصلی مقاله را انتخاب کنید، تا مراحل ارسال کامل شود.(برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید)
5-ارسال فرم نویسنده مسئول الزامی است، در غیر این صورت مقاله شما بررسی نمی شود. فرم را از اینجا دانلود کنید و پس از تکمیل، همراه با سایر فایلها ارسال کنید (در بخش نوع مقاله با انتخاب گزینه فایلهای تکمیلی فرم را نیز ارسال فرمایید).
شناسنامه نشریه
عنوان کامل: پژوهشنامه علوی
وبگاه: https://alavi.ihcs.ac.ir/
شاپا الکترونیکی: 0867-2383
محل چاپ: ایران، تهران
ناشر: پژوهشگاه علومانسانی و مطالعاتفرهنگی
سال شروع انتشار: 1389
گروه علمی: علوم انسانی
گرایش یا زمینه تخصصی نشریه: سیره امام علی(ع)
حوزه موضوعی نشریه: بازنگری در فرهنگ و معارف علوی، بررسی فضایل و مناقب امام علی(ع)،شناسایی و معرفی ارزش های وجودی و نگرش جامع امام علی(ع) در ابعاد فرهنگی،اعتقادی،اخلاقی، سیاسی،اجتماعی،تاریخی،ادبی و انجام مطالعات تطبیقی
چکیده اسلام دینی واقعبین است؛ به این معنا که در جستجوی «واقعیت» به عنوان آرمان، تلاش مردمان را جهت می-بخشد. از اینرو امام علی (ع) در نهجالبلاغه به پیروی از قرآن در موقعیتهای مناسب به تبیین واقعیت پرداختهاست. واقعبینی در همۀ عرصههای زندگی از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. پژوهش حاضر با روش کتابخانهای به نسبت سنجی واقعبینی و آرمانگرایی از منظر امام علی(ع) پرداخته و نتایج پژوهش بیانگر آن است که: امام علی (ع) بنابر واقعبینیای که از شرایط اجتماعی، سیاسی وزمانی داشتهاند، برای حفظ و تقویت آرمانهای نظام نوپای حکومت اسلامی از هیچ کوششی فروگذاری ننمودند. در نگاه امام علی (ع) واقع-بینی همان حقیقتبینی است که بر مبنای قضاوت و جهانبینی صحیح استوار بوده و در نهایت واکنشی معقول، انسانی و الهی را به همراه دارد و انسان را از رویکرد ناامیدی و ظلمانی دیدن جهان نجات میدهد. آرمانگرایی به آرزوهای متعالی و سازنده اشاره دارد که بدون توجه به واقعیات و بدون بهکارگیری سازوکارهای منطقی، خیالپردازی بوده و باعث میشود آرمانها در حد شعار باقی بمانند.
چکیده یکی از مباحث صدر اسلام، مواجهه حضرت زهرا بعد از پیامبر با حزب حاکم بوده که همواره مورد توجه عالمان مسلمان قرار گرفته است؛ جایگاه ویژه ایشان در احادیث نبوی و نزد مسلمانان و نیز رخدادهای بحث برانگیز دوران زندگی حضرت پس از وفات پیامبر معطوف به خلافت امیرمؤمنان، کاوش اقدامهای آن حضرت را در موارد مختلف ضروری مینماید. از موارد رویارویی حضرت فاطمه با حکومت، مطالبه فدک است. «رشیدرضا» یکی از شخصیتهای تاثیر گذار وهابی، معتقد است پیامبر فدک را به حضرت زهرا عطا ننموده و از این رو به عنوان ارث مطالبه شد و ابوبکر با توجه به روایت «نحن معاشر الانبیاء لا نورث» که برای او از خبر متواتر بالاتر بود، آیات ارث را تخصیص زده و فدک را به حضرت زهرا نداد. نوشتار حاضر با بهرهگیری از قرآن، روایات، دیدگاه مفسران، دانش رجال و اصول فقهِ اهل سنت، با روش تحلیلی توصیفی نظر «رشیدرضا» را ارزیابی نمود. برآیند پژوهش این است که با استناد به روایات معتبر اهل سنت، فدک اعطای پیامبر به فاطمه بوده و سماع روایت «لا نورث» با استناد به قرآن، عدم التزام خلفا به مفاد آن، مخالفت صحابه با حدیث و عدم امکان تخصیص آیات ارث با این روایت مخدوش است.
چکیده ترسیم تصویر پیامبر (ص)و حضرت علی(ع) و ائمه در کلام شاعران و قلم نویسندگان مسلمانان امر بدیع و کشف نوینی نیست؛ اما در کلام شاعران معاصر اهل سنت به ویژه شاعران بلوچ با اهمیت است. چراکه بعضا در اذهان عمومی بنا به تبلیغات سوء بیگانگان و گاها بی اطلاعی مباحثی خلاف واقع بیان میشود. این پژوهش اشعار دو شاعر بلوچ اهل سنت از این منظر بررسی شده است. میرگل محمد زیب مگسی و عبدالله روانبد از جمله شاعران بلوچ اهل تسنن هستند که اشعارآنها نشان می دهد نسبت به اهل بیت پیامبر محبت داشته و آنها را ستوده اند. نتایج پژوهش مبین این است که زیب مگسی بیشتر به مدح حضرت علی «ع»پرداخته و به صفات معنوی ایشان که در تاریخ ذکر شده اشاره کرده و پیامبر اکرم «ص» را نیز مدح کرده است. وی برای امام حسین«ع» به عنوان شهید راه اسلام مرثبه سروده است اما روانبد بیشتر به مدح پیامبراکرم«ص» توجه نشان داده و در میان آن آل گرامی حضرت محمد«ص» را ستوده و آنها را دلیل و هادی خوانده است. وی به امام حسین به عنوان قیام کننده در راه خدا نگریسته و او را به دلیل ایستادگی در برابر ظلم و بدعت می ستاید. تفاوت اشعار مدحی دو شاعر در اینجاست که زیب مگسی احساسات بیشتری را در اشعار خود بیان نموده و بیشتر عشق و عرفان را در نظر دارد ولی روانبد واقع بینانه تر بوده و به اهمیت حضور پیامبرو آل او در حل مشکلات جامعه پیش از بعثت توجه کرده است.
چکیده بحث پیرامون امامت و خلافت پس از پیامبر اکرم، یکی از مهمترین و حساسترین موضوعات در تاریخ اسلام است که همواره مورد توجه دانشمندان و پژوهشگران فریقین قرار داشته است. یکی از استنادات مهم در این زمینه، حدیث شریف «لا یحبک الا مؤمن و لا یبغضک الا منافق» است. در این حدیث، حضرت امیرالمومنین علی به عنوان معیاری برای تشخیص ایمان و نفاق افراد معرفی شده است که جایگاه بیبدیل آن حضرت در منظومه دینی اسلام است، ولی در وقایع پس از پیامبر نظیر سقیفه، این جایگاه نادیده گرفته شد. بنابراین مسئله اصلی پژوهش حاضر در آن است که امامت بلافصل حضرت امیرالمومنین علی را از حدیث مذکور ثابت کند و خلافت ابوبکر را در پرتو این معیار نبوی نفی نماید. این پژوهش از آن جهت ضرورت دارد که حدیث مورد بحث در منابع مختلف عامه نقل شده و نقش کلیدی در اثبات حقانیت حضرت امیرالمومنین علی و نفی خلافت ابوبکر دارد. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد حدیثی- تاریخی به بررسی حدیث «لا یحبک الا مؤمن و لا یبغضک الا منافق» در منابع عامه میپردازد و با استناد به روایات، گزارش-های تاریخی و اقوال بزرگان آنها امامت حضرت امیرالمومنین علی را ثابت کرده و خلافت ابوبکر را نفی میکند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که حدیث مذکور، دلالت قطعی بر افضلیت و امامت حضرت امیرالمومنین علی دارد و رفتار ابوبکر، نمود بارز بغض و نفاق نسبت به امام است.
چکیده نشانه شناسیِ فرهنگی در سادهترین مفاهیم خود، یک نوع تحقیق یا کندوکاوی در فرهنگ نیست، بلکه تحقیق در مورد سیستمهای پنهان و مسائل درهمتنیده و پیچیده آن است. در نشانه شناسی فرهنگی، فرهنگ به عنوان یک نظام نشانه ای کلان، مطرح می شود؛ بنابراین، این نوع تحلیل، فعالیتی است که میکوشد اقدامات فرهنگی را در جنبههای اجتماعی و فردی آنها تبیین کند. از طرفی، درک انسان از هستی، درکی است که توسط فرهنگ و از طریق نظامهای دلالتگرِ زبانی و غیرزبانی برنامهریزی میشود. این نظامها، فعالیتها و کنشهای اجتماعی انسان را قالببندی میکنند. از این رو، فرهنگ یک نظام (سیستم) است که شامل زبانهای طبیعی و مصنوعی، هنرها، ادیان، آیینها و... میشود. کلام امام علی (ع) که در کتاب شریف نهج البلاغه گرد آمده است همه این ویژگیها را داراست. بر همین اساس جستار پیش رو قصد دارد مسأله نشانه را که نقش بسیار مهمی در ارتباط فکریِ بین متکلم و مخاطب دارد از جنبه کارکرد فرهنگی در کلمات قصار امام بررسی کند. برای رسیدن به این از روش تحلیلی ـ توصیفی بهره گرفته شده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که برای فهم کلام امام در بُعد فرهنگی نشانه ها، نیازمند به کارگیری اندیشه و فعال سازی حافظه از سوی دریافت کننده است تا بتواند محتوای آنها را کشف کند. نشانه های فرهنگی باز در مقایسه با فضاهای بسته، از گستره و انعطاف بیشتری برخوردارند؛ چرا که امام این متون را محدود به یک عصر خاص بیان نکرده است،
چکیده انسان موجودی کمال طلب است و برای رشد خود نیاز به شناسایی موانع مسیرش دارد. ازجمله موانع بزرگ در مسیر دستیابی به کمال انسانی، شیطان است. عنایت به نقش شیطان در ضلالت انسان و توصیههای مکرر امام علی(ع) در این رابطه را میتوان در بلندترین و مهمترین خطبهی امام علی(ع) مشهور به خطبهی قاصعه که پس از جنگ نهروان ایراد شده، جستوجو کرد. حضرت در این خطبه تلاش کردهاند تا ضمن تبیین ماهیت شیطان و ویژگیهایش، تصویر جامعی از مراحل نفوذ او در انسان و راهکارهای مقابله با آن ارائه کنند. بر این اساس در این پژوهش کوشش شده با استفاده از روش «تحلیل محتوا» و بهرهگیری از فن «تحلیل مضامین کیفی»، مهمترین مضامین و مؤلفههای مفهومی بیان شده در رابطه با شیطان را شناسایی کرده و ضمن استخراج مضامین اصلی و فرعی بیان شده پیرامون این موضوع، با استناد به کلام امام علی(ع) در خطبه قاصعه، به تبیین مؤلفههایی ازجمله: بررسی واژه شیطان و ابلیس در خطبه، القاب شیطان، نمایندگان و تأییدکنندگان شیطان، گستره فعالیت شیطان، عوامل انزجار شیطان، راهکارهای شیطان برای فریب انسان، مراحل نفوذ شیطان، سرانجام نفوذ شیطان در انسان و تبیین راهکارهای اعتقادی و عملی بازدارنده از نفوذ شیطان بپردازیم. درنهایت با مبنا قرار دادن کلام امام علی(ع)، تلاش شده تا تصویری جامع از مقوله «شناخت شیطان» در این مقاله ارائه شود.
چکیده تحلیل گفتمان انتقادی رویکردی بینا رشتهای است که در کشف جهانبینی گفته پردازی اهمیت زیادی دارد. تئون ون دایک از نظریه پردازان برجسته حوزه تحلیل گفتمان انتقادی، با تاکید بر این نکته که جهانبینی گفته پرداز (ایدئولوژی) قابلیت بازنمایی در زبان را دارد، نظریه مربع ایدئولوژیک را بیان نمود. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با این فرض که میتوان از رجز، خوانشی گفتمانی داشت، رجزهای علی( ع) و یهودیان را در جنگ خیبر بر اساس الگوی مربعی ایدئولوژیک ون دایک در تحلیل گفتمان انتقادی مورد بررسی قرار میدهد، تا ضمن کشف چگونگی بازنمود ایدئولوژی طرفین گفتگو، شناخت عمیق تر لایههای متن صورت گیرد. برآیند پژوهش نشان می دهد که در این رجزها فضای تخاصم به وسیله راهبرد گفتمانی قطب بندی بین دو گروه علی( ع) و دشمنانش بازنمایی شده است و علی (ع) با استفاده از گزاره های زبانی واو قسم ،نفرین ،اسم فاعل به معنای صفت مشبهه، مفعول مطلق نوعی وتاکیدی ، تقدیم خبر برمبتدا و رویکردهای بلاغی تشبیه ، استعاره مکنیه و سازه های واژگانی که بار ایدئولوزیکی منفی دارند «الکفره، اهل فسوق» وسازه های واژگانی که بار ایدئولوژیکی مثبت دارند «ربی خیر ناصر، آمنت بالله» از جمله رویکرد های زبانی موثر در حاشیه رانی رجزهای مخالفان و تبلیغ اسلام واثبات حقانیت آن در برابر یهودیان، نقش به سزایی را ایفا نموده، اشاره کرد.
چکیده چکیده یکی از شاخههای دانش اخلاق که بهتازگی در ایران جایگاهی پیدا کرده، حوزۀ اخلاق حرفهای است که لازم است ازلحاظ معرفتی بیشتر به آن توجه شود. یکی از منابع غنی در اخلاق حرفهای، آموزههای دین مبین اسلام است. اما شناخت و ترویج اخلاق حرفهای برمبنای اسلام، بدون تحلیل آموزههای اخلاقی نهجالبلاغه امکانپذیر نیست. باتوجه به این مهم، در پژوهش حاضر برآنیم تا با استفاده از روش تحلیل اسنادی، اصول اخلاق حرفهای را در کتاب ارزشمند نهجالبلاغه بررسی کنیم. نتایج نشان میدهد که امام علی (ع) همواره به بحث اخلاقیات و اصول اخلاقی توجه داشتهاند و در موارد فراوانی، کارگزاران و یاران خود، بهطور اخص و تمامی انسانها را در طول زمان به رعایت آنها فرمان دادهاند. اصول اخلاقی مطرح در نهجالبلاغه، مشتمل بر: اصل احترام، اصل آزادی، اصل انصاف، اصل وفای به عهد، اصل امانت، اصل صداقت، اصل مسئولیتپذیری، اصل نقادی و انتقادپذیری، اصل مدارا و سعۀ صدر، اصل قانونمداری، اصل اعتدال و اصل رازداری است.
چکیده عثمان بن عفان خلیفه سوم مسلمانان (23-35 ﻫ) در شورشی که علیه وی در مدینه رخ داد، توسط عدهای از مسلمانان به قتل رسید. امام علی(ع) علیرغم مخالفت با چنین اقدامی، قاتلان او را مورد محاکمه قرار نداد و آنان را مجازات نکرد. بنابراین سوالی که در این جا هست این است که علت یا علل عدم قصاص قاتلان عثمان توسط امیرالمومنین(ع) چه بوده است؟ علیرغم پیچیدهگیهای خاص موضوع به جهت جوابهای گوناگونی که در این خصوص مطرح شده، واکاوی این موضوع- با بهرهگیری از روش توصیفی و تحلیلی- نشان میدهد، هر چند امیرالمومنین(ع) به دنبال رسیدگی به ماجرای قتل عثمان و مجازات قاتلان وی بوده، اما مشخص نبودن قاتلان مباشری عثمان و شرایط خاصی که حضرت در دوره زمامداری خویش با آنها مواجه شده، عملاً به آن حضرت اجازه نداده است در این زمینه کاری صورت دهد.
چکیده چکیده یکی از مباحث مهم امروز جهان حقوق شهروندی و تربیت شهروندی است. مباحث «شهروندی» بهشکل امروزی سابقة تاریخی ندارد، ولی باید اعتراف کرد که طی قرن اخیر مطالب و مباحث آن رشد فزایندهای داشته است. باید گفت که شاید طرح بحث شهروندی از دیدگاه نهجالبلاغه و نظرهای حضرت علی (ع) بهترین شیوه در دستیابی به این حوزه است؛ زیرا نهجالبلاغه درحکم برادر قرآن کریم و حضرت علی (ع) از آگاهترین شخصیتها به اسلام بعد از پیامبر است. ازطرف دیگر، وی برای مدتی زمامداری حکومت اسلامی را در دست داشته است و بیش از سایر دورهها زمامداری آن حضرت با تنوع نژادها، زبانها، رنگها، دینها، و سرزمینها روبهرو شده است و در این دوره گروههای سیاسی، عقیدتی، و کلامی نیز رشد کرده بودند. در این مقاله با ارائة تعریفی از شهروندی و وضعیت آن، و نیز نظر قرآن دراینباره، حقوق شهروندی از دیدگاه نهجالبلاغه و حضرت علی (ع) در سه حوزة شناختی، عاطفی، و رفتاری بررسی میشود و در آخر نشان داده میشود که شهروندی در جهان معاصر از معنای حقیقی خود دور شده است و مطابقت نظریات حضرت علی (ع) با قوانین روز جهانی این دورشدن شهروندی از معنای واقعیاش را بیشتر مشخص میسازد.