2024-03-29T10:54:39Z
https://alavi.ihcs.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=454
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0859
1394
6
12
جایگاه عقل در معرفت دینی از نگاه امام علی(ع)
فاطمه
الهی
حسین
مهدوی نژاد
مصطفی
دلشاد تهرانی
تعیین سهم عقل در فهم و معرفت دینی از بُعد اعتقادی، اخلاقی، فقهی و حقوقی یکی از بهترین روش­های شناخت دین است که در حوزۀ پژوهش­های دینی و جذب و اقناع فکری نسل جوان مطرح بوده است. در بررسی سخنان و بیانات امام علی(ع) به عنوان مفسر و مبیّن دین، ما شاهد گزاره­هایی هستیم که در آن عقل، در دو قسم، عقل نظری و عملی به معنای «ادراک و آگاهی»، هم به فهم کلّیات میپردازد و هم میتواند در ادراک خوبی و بدی رفتار و اعمال انسان تروّی کند. در آموزه­های علوی، نه تنها اعتبار عقل در کنار نقل به صراحت مورد تأیید بوده، بلکه تبیین­های متعدد فلسفی، کلامی، اخلاقی، و فقهی در کلام امام علی(ع) وجود دارد که عقل در سطوح مختلف به ادراک و پذیرش دین در کلیۀ ابعاد اعتقادی، فقهی و اخلاقی منجر می­گردد. و نقش عقل در درک و آگاهی بدیهیات و مسلمات اوّلی و عدم تناقض اعتقادات و باور­های دینی، و درکِ علت و فلسفۀ احکام، استحکام و رسایی قوانین اخلاقی و سازگاری آن با هنجارها و مشترکات انسانی، وحدت و عدم اختلاف همه یا اکثر قریب به اتفاق عقلا و پذیرش آراء محموده در آن نمایانده شده است.
کلیدواژهها: عقل
عقلانیت فلسفی
عقلانیت دینی
معرفت دینی
اخلاق
امام علی(ع)
2017
01
20
1
25
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_2120_517315e7786acb93e956ba34fe20b776.pdf
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0859
1394
6
12
واکاوی خطبه «نکوهش مردم بصره» امام علی(ع) با توجه به بافت متنی و بافت موقعیتی
سید اسماعیل
حسینی اجداد
سیده اکرم
رخشنده نیا
حسینعلی
ایازی
متون ادبی به واسطه­ی چند لایه­بودنش، با تأویل­ها و تفاسیر مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همراه است. هدف اصلی خطیب، اقناع مشارکین است. به همین سبب، باید با عوامل بافت متنی(درون­زبانی) و بافت موقعیتی(بیرون­زبانی) نظیر بافت­های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آشنایی داشته باشد تا بتواند در اقناع مخاطبان از آن استفاده کند. خطبه­ی نکوهش مردم بصره از مجموعه سخنرانیهای زیبا و تأثیرگذار علی(ع) میباشد که بعد از پیروزی در جنگ جمل، در مسجد جامع بصره، ایراد فرمودند. فضای این خطبه آکنده از توبیخ مردم پیمانشکن بصره است که منافقانه و در پی اطاعت از خواص بی­بصیرت، شورش کردند. در این مقاله، ضمن اثبات شناخت ویژگی­های تأثیرگذار این خطبه در شناساندن مخاطبان، به تحلیل بافت متنی و موقعیتی آن می­پردازیم. از نتایج مهم پژوهش، بیان زیباییهای ادبی این خطبه در حیطهی تحلیل متن و اثبات وجود هماهنگی بین گفتمان این خطبه و موقعیتهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در ورای ظاهر این خطبه می­باشد.
امام علی (ع)
بافت متنی
بافت موقعیتی
خطبه
نکوهش مردم بصره
2017
01
20
29
47
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_2121_373418216aa664dc8e8c1abc6ae189c6.pdf
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0859
1394
6
12
بررسی روایات امام علی(ع) در توصیف ویژگی های فردی زن
فتیحه
فتاحی زاده
محمدرضا
رسولی راوندی
الهه
حاتمی راد
در کتب روایی مختلف، روایاتی از امام علی(ع) در مورد زن وارد شده است که تعدادی از این احادیث، شخصیت و هویت زن را زیر سوأل برده و مورد نکوهش قرار داده است. برخی تعابیری که در نهج البلاغهو جز آن به چشم می خورد به توصیف ویژگی های فردی زن پرداخته و آنان را ناقص العقل، ناقص الایمان، شر، قلیل الوفاء، آسیب پذیر در برابر گناه و... معرفی کرده است که زمینه ساز اختلاف نظرات متعددی بین علماء و شارحان نهج البلاغه گشته است. جدای از مشکلات سندی که متوجه اکثر این روایات است، در صورت عدم رعایت اصول و مبانی فهم حدیث،متن آنها نیز با ملاک ها و معیارهایی چون؛ قرآن، سنت، عقل، شأن معصوم، واقع و تاریخ، مخالف و از نظر به دور می نماید. و آنچه مورد پذیرش و موافق روح اسلام و سیره علوی است، یکسان بودن زن و مرد در خلقت و آفرینش و ابعاد شخصیتی است که البته این تنافی با حوزه جنسیتی زن و تفاوتهای مربوط به آن ندارد.
کلید واژه ها:امام علی(ع)
احادیث
نقد سند
نقد متن
نکوهش زن
2017
01
20
49
88
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_2122_28f0961607da1233b50e57c31c505358.pdf
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0859
1394
6
12
نقش مبنایی عدل در امامت علوی
مریم
صانع پور
برخی از شیعهشناسان غربی اصل اعتقادی عدل در شیعه امامیه را برگرفته از کلام معتزلی میدانند درحالیکه این اصل اعتقادی از آموزههای نظری و عملی امام علی علیهالسّلام نشأت گرفته است.عدل از نظر امامیه دارای شأنی وجودشناسانه است که از صفت عدل الهی آغازشده،در کیهانشناسی جریان یافته،و نهایتا از طریق انسان کامل که دارای شأن خلیفه اللهی است در کلیه شئون اجتماع بشری جریان می یابد بنابراین حتی اصل امامت مبتنی بر اصل اعتقادی عدل است. براین اساس اصل معرفت شناسانة معقولیت نیک بودن عدل و قباحت ظلم که امری معرفت شناسانه است در آموزه های علوی ناشی از عدل محوری وجودشناسانه اسلام می باشد.همچنین تأکید شیعه امامیه برغلبۀ تاریخی حق برباطل، معلول عدالت محوری وجود شناسانه و معرفت شناسانه امامان است در این صورت بندی مفهومی، اصل امامت مبتنی بر اصل عدل است به بالعکس. درحالیکه نظریه عدالت در کلام معتزلی فقط دارای شأنی معرفت شناسانه است؛نگارنده در این مقاله با تمرکز برآموزههای پیشوای اوّل شیعیان علی علیهالسّلام به ریشهیابی اصل اعتقادی عدل میپردازد و پایگاه اصل عقل بنیان عدل را در تعالیم علمی و عملی ایشان می یابد و به این ترتیب ادعای خاورشناسانی که متکلمان معتزله را مبنای اصل عدل در اعتقادات امامیه می دانند مردود اعلام می کند.
شیعه دوازده امامی
حسن و قبح عقلی
عدل الهی
عدالت اجتماعی
معرفت شناسانه
وجودشناسانه
2017
01
20
89
110
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_2123_434ad4ec3d4ad580c73bb21b872c280e.pdf
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0859
1394
6
12
سیر تاریخی بنای مسجد غدیر تا تخریب
حسن
مجیدی
ربابه
طاهری دوست آباد
واقعه بزرگ غدیر، همواره دلایل و نشانه هایی برای اثبات خود داشته است. یکی از مستندات آن ساخت بنای یادبود مسجد غدیر است. این مقاله به بررسی سیمای مسجد غدیر از طریق مستندات روایی، کَتبی و تصویری میپردازد؛ ابتدا به مباحثی پیرامون موقعیت جغرافیایی غدیرخم، علت انتخاب این منطقه برای اعلان موضوع جانشینی پیامبر (ص)، نامهای آن و آبادی هایی که در کنار این آبگیر موجود است، پرداخته و سپس تاریخچه و مشخصات مسجد غدیر در طول تاریخ و توجهی که ائمه و فقها نسبت به فضیلت این مسجد و نماز خواندن در آن داشتند، اشاره خواهد کرد. هر چند امروز این سرزمین منطقهای متروک است و جریانهای وهابی تلاش بر زدودن آن از افکار جهانیان دارند به گونهای که پس از سیزده قرن مسجدی را که به فرمان حضرت محمد(ص) در این مکان بنا شده بود را تخریب کردند، ولی منطقهی غدیرخم روزی شاهد یکی از بزرگترین حوادث تاریخ اسلام بوده که هیچ گاه از خاطرهی مسلمانان پاک نخواهد شد و مسجد غدیر نیز نشانهای از این رویداد بزرگ جهان اسلام است. این پژوهش بیانگر مظلومیت مذهب تشیع و در حقیقت سندی برای اثبات آن است، و با استناد به روایاتی از بزرگان و پیشوایان و کتب تاریخی و تصاویری مربوط به آن، سعی دارد مخاطبان را بیشتر با این مکان مقدس آشنا سازد.
واژگان کلیدی: پیامبر(ص)
تشیع
غدیرخم
مسجد غدیر
سیر تاریخی
2017
01
20
111
132
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_2124_dade0e168c94b7c79340e210448c16da.pdf
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0859
1394
6
12
بررسی گفتمان انتقادی در نهجالبلاغه براساس نظریهی نورمن فرکلاف(مطالعه موردی توصیف کوفیان)
علی اکبر
محسنی
نورالدین
پروین
تحلیل گفتمان انتقادی، به عنوان رویکردی بین رشتهای علوم اجتماعی، فراتر از صورتهای زبانی، به بررسی ایدئولوژی ادیب که بازتاب دهنده شرایط اجتماعی و فرهنگی فضای حاکم بر جامعه اوست، میپردازد. از آن­جا که قدرت حاکم بر هرجامعه­ای، گفتمان آن جامعه را سامان میبخشد؛ این رویکرد، چگونگی پیوند آثار ادبی با قدرت مسلّط بر جامعه را در سه لایهی: توصیف، تفسیر و تبیین مورد بررسی قرار می­دهد. بی­شکّ، خطبههای نهجالبلاغه سرشار از موضوعات گوناگون است که امام(ع) هر یک از آن­ها را به منظور هدایت بهتر جامعه به سوی سعادت، در نهایت فصاحت و بلاغت و با توجّه دقیق به اوضاع سیاسی و اجتماعی مسلّط بر زمان بیان نموده­اند. این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی و برپایه تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف، به بررسی چگونگی تعامل زبانی خطبه های امام (ع) با اوضاع خفقان آمیز مسلّط بر زمان را که کوفیان به آن دامن زده بودند، می­پردازد. دست آورد این نوشتار، تبیین گفتمان روان­شناسانه و هنری خطبه­ها و اثبات تاثیر­پذیری آن­ها از شرایط سیاسی حاکم و بویژه رفتار کوفیان و نیز تاثیر متقابل امام(ع) بر آن­هاست.
واژگان کلیدی: نهجالبلاغه
گفتمان انتقادی
نورمن فرکلاف
مردم کوفه
2017
01
20
133
155
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_2125_ad0f9ec847e574b8981221a2f5a6720b.pdf
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0859
1394
6
12
ماهیت رفتار سران جمل در ماجرای سقوط بصره
علی
ناظمیان فرد
هادی
وکیلی
وجیهه
میری
حکومت نوبنیاد امام علی در مراحل آغازین تثبیت و تحکیم خود بود که با فتنهی گروهی موسوم به ناکثین مواجه شد که به رغم بیعت آزادانهی خود با آن حضرت، به بهانهی انجام عمره از مدینه خارج شدند تا جبههی جدیدی را در برابر امام بگشایند و حاکمیت او را به چالش بکشند. ماجراجوییهای ناکثین که سرانجام به افروخته شدن آتش فتنهی جمل منجر گردید، ابتدا شهر بصره را از کنترل امام خارج کرد و سپس زمینه را برای ایجاد نخستین جنگ داخلی در اسلام فراهم نمود. پرسش اساسی که این مقاله میکوشد تا به روش توصیفی تحلیلی به تبیین آن همت گمارد، این است که رفتار اصحاب جمل در ماجرای سقوط بصره از چه منطقی پیروی میکرد؟ یافتههای این پژوهش، ناظر به این معناست که آنان برخلاف ادعای خود در اجرای عدالت و خون خواهی عثمان، با تمسک به راهبردهای فریب و شبههافکنی، نفاق و پیمانشکنی، سختکشی و کینهورزی، تبعیض و سرکوب، کوشیدند تا شهری را که پیش از این، به طوع و رغبت، به خلافت علیبن ابیطالب تن داده بود، از حیطهی اختیار و کنترل اوخارج سازند و از آن به مثابهی پایگاهی برای شورش علیه آن حضرت بهرهبرداری نمایند.
واژه های کلیدی: بصره
جمل
زبیر
طلحه
عایشه
علی
فتنه
2017
01
20
157
178
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_2126_728683dc8d35cfb5ddc4c42d5dabdf42.pdf