TY - JOUR ID - 7945 TI - واکاوی مولفه های معنایی علم بر پایه روابط هم نشین در نهج البلاغه JO - پژوهش‌نامه علوی JA - ALAVI LA - fa SN - 2383-0859 AU - فلاح, ابراهیم AD - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ساری Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 25 SP - 267 EP - 289 KW - نهج البلاغه KW - هم نشینی KW - علم KW - معناشناسی DO - 10.30465/alavi.2022.7945 N2 - یکی از روشهای کشف معانی واژهها، در نهج البلاغه توجه به مفاهیم همنشین است که نقش مکمل در فهم مقصود نهج البلاغه از ایراد واژگان دارد.پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی بر آن است که واژه علم را در نهج البلاغه بر پایه روابط هم نشین، مورد واکاوی و تجزیه و تحلیل قرار دهد. واژه علم از پربسامدترین واژه ها در قالب‌های مختلف اشتقاقی در نهج البلاغه است. حضرت علی علیه السلام با بهره مندی از معارف بلند الهی و برای تعالی جایگاه انسان و ارزشهای انسانی، به سوی فراگیری علم نافع دعوت و از پرداختن به علم غیر نافع بر حذر میدارد. برآیند پژوهش نشان میدهد. مؤلفه های معنایی علم در دو محور آثار ونتایج قابل ارایه است. واژگانی از قبیل : حلم،تفکر، تعقل وعمل از لوازم علم و واژگان فهم، بصیرت، حکمت، معرفت، یقین،منفعت و خیر ازآثار ونتایج علم ودر رابطه تقابلی واژگان جهل وجاهل با مرکزیت علم، پیکرهای را تشکیل می‌دهند که اجزای آن در یک حوزه معنایی به صورت هم نشین برای تقویت معنی علم، در کنار این واژه قرار می‌گیرند. نتایج حاصل نشان میدهد، واژگان همنشین تفکر، تعقل،عمل و حلم با علم دارای رابطه معنا داری بوده و تشدید کننده آن می باشد. UR - https://alavi.ihcs.ac.ir/article_7945.html L1 - https://alavi.ihcs.ac.ir/article_7945_1c0efe5a75dc17a4389f378c64718dea.pdf ER -