TY - JOUR ID - 7607 TI - تحلیل انتقادی دلیل نهم محدث ‌نوری مبنی‌بر وجود و حذف نام امام ‌علی(ع) از قرآن‌کریم JO - پژوهش‌نامه علوی JA - ALAVI LA - fa SN - 2383-0859 AU - محمدی آشنانی, علی AU - خوران, محمود AD - دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم AD - فارغ التحصیل از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم / دارای سابقه معاونت آموزش و پژوهش در دانشکده علوم قرآنی بجنورد و مدیر پژوهش سازمان Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 12 IS - 24 SP - 129 EP - 154 KW - تحریف‌ناپذیری قرآن KW - فصل‌الخطاب KW - محدّث نوری KW - امام‌علی(ع) KW - جمع قرآن‌کریم DO - 10.30465/alavi.2022.7607 N2 - دلایل عقلی و نقلی و مطالعات تاریخی، نشانگر آن است که قرآن‌کریم، در زمان پیامبر و با اشارت‌های  وحیانی، جمع و تدوین شده بود، بدینسان هرگز مجالی برای کاستی و فزونی در آن، فراهم نیامد، تا تحریف ممکن باشد. یکی از انگاره‌های تاریخ‌نگاشتی قرآن‌کریم که سید نعمت‌الله جزائری و میرزا حسین نوری به آن تفوّه کرد‌ه‌اند، حذف نام، شمایل، ویژگی و جایگاه والای امام‌علی، صدیقۀ اطهر و دیگر امامان)ع( از قرآن‌کریم است در حالی که به‌گمان آن‌ها، در همه کتب آسمانی پیشین، ذکر شده بود.پژوهۀ پیش رو، با روش توصیفی تحلیلی، دلیل نهم کتاب فصل‌الخطاب محدث‌نوری را در سه بخش دسته بندی نموده، مطالب آن را از نظر محتوایی به چالش کشیده و ضعف سند، منابع و دلالت مستندات روایی آن را آشکار کرده است. یافته‌های این پژوهش این واقعیت را بازنمایانده است که ادعای فوق، بر صرف استبعاد و نه بر استدلال، بنیان یافته و مفاد و نتیجه‌گیری آن، با دلایل عقلی، نقلی و تاریخی، تعارض دارد. بدینسان انگارۀ ذکر نام و شمایل امام علی(ع)، با سبک بیان قرآن، ناسازگار و با سنتِ آزمون الهی نیز توافقی ندارد. بر این اساس، استناد به روایاتی که در مقام تبیین آیات قرآن، نام امام علی(ع) ذکر شده، هرگز بیانگر حذف نام آن حضرت از متن الفاظ قرآن نیست؛ بلکه اشاره به تفسیر، بیان شأن، سبب نزول، ارایه مصداق، جری و تطبیق و یا تأویل آیات می‌باشد و هرگز قرآن‌کریم، در دوران پس از رحلت پیامبر(ص)، کاستی نیافته است. UR - https://alavi.ihcs.ac.ir/article_7607.html L1 - https://alavi.ihcs.ac.ir/article_7607_ddc2ad566346f43d88b9da29e3c5a916.pdf ER -