TY - JOUR ID - 6042 TI - کاربست دوگانه نظریه انسجام و تحلیل محتوای کیفی در تحلیل متن‏محور خطبه‏های جهادی امام علی (ع) JO - پژوهش‌نامه علوی JA - ALAVI LA - fa SN - 2383-0859 AU - قنبری پریخانی, نازی AU - طاهری نیا, علی باقر AD - دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عربی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران AD - استاد دانشگاه تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 22 SP - 207 EP - 229 KW - نظریه انسجام KW - تحلیل محتوای کیفی KW - امام علی (ع) KW - اصحاب جمل KW - سران سپاه شام DO - 10.30465/alavi.2021.6042 N2 - متن خطبه‌های امام علی (ع)  در مواجهه با مخالفین، افزون بر بعد زیباشناختی ساختار زبان، مشتمل برابعاد معرفتی و پیرامتنی مهمی‌در لایه زیرساخت آن است. در این پژوهش تلفیقی از دو روش تحلیل محتوای کیفی و نظریه انسجام هالیدی به کار گرفته شده است تا متن و محتوای خطبه‌های جهادی امام علی (ع) به صورت همزمان مورد مداقه قرار گرفته و لایه‌های پنهان جنبه‌های رفتاری و ماهیتی سپاه حق و باطل مشخص گردد. بر همین اساس کارکرد عناصر انسجام واژگانی در بیان کنش اصحاب جمل بیشتر معطوف به مضامینی مانند شک، بیعت شکنی، حرص و طمع بوده و واکنش علی (ع) در برابر آنها در یقین، صبر، خونسردی و توکل به خداوند خلاصه می‌شود. در جریان جنگ صفین نیز عناصر انسجام‌بخش واژگان، ناظر بر بُعد ماهیتی دشمن یعنی کفر باطنی، اغواگری و ستیزه‌جویی آنهاست و در تقابل با جنبه‌های شخصیتی خداگرایانه، هدایتگرانه و صلح طلبانه امام علی (ع) برجسته می‌گردد.  هرکدام از مضامین مذکور در قالب کلمات و تعابیر مختلف به واسطه عناصر واژگانی هم‌آیی یا بازآیی، به ویژه از طریق ترادف و تکرار مورد تأکید قرار گرفته‌اند. UR - https://alavi.ihcs.ac.ir/article_6042.html L1 - https://alavi.ihcs.ac.ir/article_6042_f542133bf82f4f7b8843ef79069ee73a.pdf ER -