TY - JOUR ID - 4226 TI - تحلیل شناختی استعاره در نهج البلاغه (بر پایه نظریة ترنر و فوکونیه) JO - پژوهش‌نامه علوی JA - ALAVI LA - fa SN - 2383-0859 AU - سلیمی, سیده فاطمه AD - استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده علوم قرآنی، آمل، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 19 SP - 50 EP - 74 KW - معناشناسی شناختی KW - آمیختگی مفهومی KW - استعاره شناختی KW - تحلیل معنایی KW - گفتمان نهج‌البلاغه DO - 10.30465/alavi.2019.4226 N2 - نظریۀ «آمیختگی مفهومی»، انگاره­ای چندفضایی است که از برجسته­ترین نظریات ژیل فوکونیه و مارک ترنر به شمار می­آید. این نظریه در فهم پیچیدگیهای ذهن بشری با گذر از الگوی دو دامنه­ای، فضایی چهاردامنه­ای فراهم آورده که متشکل از دو فضای درون­داد، فضایی عام و فضایی آمیخته برای ساخت معانی ­نوظهور است، نوشتار حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی در حوزة شناختی، نظریۀ آمیختگی مفهومی را در تحلیل استعاره مفهومی نهج­البلاغه مورد پردازش قرار می­دهد و کارکرد این فضای تخیلی را در زایش معانی نوین تبیین می­نماید. مهم‌ترین رهیافت‌های این جستار آنکه این مدل شناختی در بسیاری از مفاهیم دینی و اخلاقی استعاری بنیاد نهج­البلاغه همچون تقوا، فسق و فجور، مرگ، کوته­بینی و بلند­نظری انسان و.. قابل بازسازی بوده و به تبلور تعابیر جدید متن می­پردازد؛ افزون بر آن، سازة شناختی موجود در نهج­البلاغه، تعابیر اصیل و منطقیِ سیاق­مند به حساب می­آیند و حکایت از سبکی بی­بدیل و هدفمند دارند UR - https://alavi.ihcs.ac.ir/article_4226.html L1 - https://alavi.ihcs.ac.ir/article_4226_2e4119f43cb99850495417e8cc48575d.pdf ER -