TY - JOUR ID - 294 TI - مسئولیت‌پذیری کارگزاران و مدیران از دیدگاه امام علی (ع) با تأکید بر مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای JO - پژوهش‌نامه علوی JA - ALAVI LA - fa SN - 2383-0859 AU - ایزدی فرد, علی اکبر AU - کاویار, حسین AD - استاد حقوق دانشگاه مازندران AD - دانشجوی دکتری حقوق Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 1 IS - 2 SP - 1 EP - 20 KW - اصل مسئولیت‌پذیری KW - مسئولیت اخلاقی KW - پاسخگویی KW - اخلاق حرفه‌ای KW - ارتباط متقابل DO - N2 - یکی از ویژگی‌های بارز و وظیفة مهم حکومت، رعایت اصل مسئولیت‌پذیری در ازای حقوق دیگران است، و در اندیشه و سلوک علوی مسئولیت‌پذیری حکومت همان پاسخگویی به مردم است. از دیدگاه امام علی (ع)، مسئولیت مدیران حکومتی در پاسخگویی به مردم، وظیفه‌ای بسیار مهم و آزمایش سختی برای آنان است و کسی می‌تواند موفق‌تر باشد و گوی سبقت را در عرصة خدمت‌رسانی از دیگران برباید که در انجام وظایف و تعهدات خود در قبال جامعه و مردم کوتاهی نکند و کارها را به نحو نیکو انجام دهد. در مسئلة مسئولیت‌پذیری کارگزاران حکومت، فرمانبرداری، اطاعت امر و اجابت درخواست دیگران در برابر وظایفی که بر‌عهدة کارگزاران است، مطرح می‌شود و عنصر اصلی مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی یعنی اصالت‌دادن به حقوق دیگران است به این معنا که «شما حق دارید و من تکلیف دارم». حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه در موارد متعدد به این نوع از مسئولیت اشاره کرده است. در این مقاله، پیرامون اصل مسئولیت‌پذیری کارگزاران و مفهوم و موارد آن از‌منظر امام علی‌(ع) بحث و بررسی شده است. UR - https://alavi.ihcs.ac.ir/article_294.html L1 - https://alavi.ihcs.ac.ir/article_294_f68fbc4eef6ea531212e755929bf9da5.pdf ER -