TY - JOUR ID - 1930 TI - امام علی (ع) و مدیریت عواطف در خطبه‌های «شقشقیه» و «جهاد» JO - پژوهش‌نامه علوی JA - ALAVI LA - fa SN - 2383-0859 AU - عباسی, نوذر عباسی AU - قائمی, مرتضی AU - یارمحمدی واصل, مسیّب AD - دانش‌جوی دکتری زبان و ادبیات عرب/دانشگاه سمنان AD - دانشیار زبان و ادبیات عرب/دانشگاه بوعلی سینا AD - استادیار گروه روان‌شناسی/ دانشگاه بوعلی سینا Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 6 IS - 11 SP - 61 EP - 80 KW - هوش هیجانی KW - نهج‌البلاغه KW - شقشقیه KW - جهاد KW - امام علی (ع) DO - N2 - هوش هیجانی یا «EQ» و به زبان عربی «الذکاء العاطفی» مبحثی روان‌شناختی است که به شناخت و کنترل عواطف و هیجان‌های انسان می‌پردازد. این اصطلاح برای اولین‌بار در دهة 1990 از سوی روان‌شناسی به نام «سالووی» برای بیان کیفیت و درک احساسات افراد، هم‌دردی با احساسات دیگران و توانایی کنترل صحیح خلق‌ و‌‌ خو به کار رفت. عاطفه، به منزلة پل ارتباطی میان روان‌شناسی و ادبیات، از مهم‌ترین عناصر چهارگانة ادبی به شمار می‌رود که در آثار ادبی نقشی حیاتی دارد. نهج‌البلاغه نیز یادگار امام علی (ع)، سرچشمه و آبشخور فصاحت و بلاغت است که به عنوان اثر علمی و ادبی بسیار مهم شناخته شده است. بررسی خطبه‌های نهج‌البلاغه نشان می‌دهد که علی (ع) از هر دو شایستگی فردی و اجتماعی هوش عاطفی برخوردار بوده است؛ زیرا شناخت و کنترل هیجانات و مدیریت آن برای پیش‌برد امور در تدابیر، اندرزها و شکوه‌های ایشان کاملاً مشهود است. بررسی هوش عاطفی و مدیریت هیجانات امام علی (ع) در دو خطبة «شقشقیه» و «جهاد»، به عنوان مشتی نمونه از خروار، نشان می‌دهد که ایشان تا چه اندازه در مدیریت هیجانات خویش و کنترل صحیح آن‌ها موفق بوده‌ است UR - https://alavi.ihcs.ac.ir/article_1930.html L1 - https://alavi.ihcs.ac.ir/article_1930_7495ab269234630829fb0024c783ba74.pdf ER -