%0 Journal Article %T تبیین مؤلفه‌های سبک زندگی علوی و کاربردهای تربیتی آن %J پژوهش‌نامه علوی %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-0859 %A شیروانی شیری, علی %A حیدری, فاطمه %D 2022 %\ 07/23/2022 %V 13 %N 25 %P 197-236 %! تبیین مؤلفه‌های سبک زندگی علوی و کاربردهای تربیتی آن %K سبک زندگی %K امام علی (ع) %K کاربردهای تربیتی %R 10.30465/alavi.2022.8038 %X هدف پژوهش حاضر تبیین مؤلفه‌های سبک زندگی بر اساس آموزه‌های تربیتی امام علی(ع) و کاربرد آن در تربیت بود. این پژوهش، کیفی و بر اساس نظریه داده بنیاد و از روش کدگذاری استقرایی داده‌ها انجام گرفت. نمونه مورد تحلیل، کل متن نامه‌ها، خطبه‌ها و حکمت‌های نهج‌البلاغه با ترجمه محمد دشتی و روایات و ادعیه رسیده از حضرت علی (ع) بود که داده‌ها به شیوه‌ی هدفمند و با رعایت قاعده‌ی اشباع نظری گرد‌آوری شد. در این پژوهش شش قلمرو تربیتی از آموزه‌های امام علی (ع) استخراج و مؤلفه‌های مربوط به هر قلمرو تبیین گردید. کاربرد‌های تربیتی نیز در تعیین اهداف، روش‌های یاددهی _ یادگیری، محتوای آموزشی و ارزشیابی مورد بررسی قرار گرفت. اهداف به دو دسته‌ی غایی (اطاعت و عبودیت حق تعالی) و واسطه‌ای (مؤلفه‌های بدست آمده در کد گذاری باز) تقسیم شده‌اند. روش‌های یاددهی _ یادگیری چون الگویابی، محبت، تمرین، تکرار و عادت‌دادن عملی، موعظه و نصیحیت، تشویق و تنبیه را یراساس مؤلفه‌های مستخرج از سبک زندگی امام علی (ع) می‌توان مطرح نمود. در ارزشیابی بر اصل توجه به تفاوت‌های فردی تأکید شده است.  محتوای آموزشی را  نیز می‌توان براساس مؤلفه‌های اصلی سبک زندگی علوی و با نگاهی جامع و چند‌ساحتی به انسان، تدوین و ارائه نمود.  %U https://alavi.ihcs.ac.ir/article_8038_a5e4de6c26e86c407fb6b79e8da32375.pdf