@article { author = {nazemian, ali}, title = {The Reaction Of Imam Ali to the Tribal Logic of Saqifa}, journal = {Imam Ali ΄s Studies}, volume = {8}, number = {15}, pages = {97-112}, year = {2017}, publisher = {Institute For Humanities And Cultural Studies}, issn = {2383-0859}, eissn = {2383-0867}, doi = {}, abstract = {As soon as Abu Bakr b. Abi Qahafa received the news on gathering of Khazrajid Ansars  in the Saqifa  of Bani Sâida under Saad b. Ubada,went there along with his assistants-Umar b. al-Khattab and Abu Ubayda al-Jarrah without any hesitation. The absence of his Hashimid rivals-Ali and Abbas-,paved the way for him to  intrigue the Arab sense- in the shadow of tribal logic- for taking aliegeance by emphasizing on relation with the Prophet Muhammad(p.b.u.h.) and attribution to the Quraysh tribe.The  main question which is in the focal point of the current study,is: Did it incite any reaction by Imam Ali?     The findings of this study- which is under the descriptive and analytic method and rely upon Nahj al-Balagha sermons and historical datas show that Imam Ali rejected the logic of Saqifa trenchantly but adopted the “Strategy of forbearance” and avoiding of unrest intelligently for the protection of Islam from any possible danger.}, keywords = {Key words:Imam Ali,Saqifa,Strategy of forbearance,Abu Bakr,Tribal logic,Jahili Supremacy}, title_fa = {واکنش امام علی به منطق قبیله ای سقیفه}, abstract_fa = {ابوبکر بن ابی قحافه به محض دریافت خبر گردهمایی انصار خزرجی درسقیفه بنی ساعده،بدون فوت وقت،به همراه عمربن خطاب و ابوعبیده جراح به این محل شتافت و در غیاب رقیبان هاشمی خود - علی و عباس-توانست با تاکید برخویشاوندی با رسول خدا(ص) و برتری قریش بر سایر قبایل عرب، بارزترین منطق قبیله ای را درتهییج و تحریک حاضران به بیعت با خویش به کار گیرد و ردای جانشینی پیامبر را بر تن بپوشاند. پرسشی که درکانون توجه این مقاله قرار دارد، این است که انتخاب ابوبکر در سقیفه بنی ساعده، چه واکنشی را از جانب امام علی(ع) برانگیخت؟     یافته های این پژوهش که مبتنی بر روش توصیفی تحلیلی و مستند به خطبه های نهج البلاغه و داده های تاریخی است،نشان می دهد که آن حضرت،  قاطعانه به نفی منطق قبیله ای سقیفه پرداخت اما درهمان حال، با هوشمندی و درایت، به اتخاذ  «راهبرد صبوری» و اجتناب از وحدت شکنی روی آورد تا کیان اسلام از هر گونه خطر احتمالی در امان بماند.}, keywords_fa = {کلید واژه ها:امام علی,سقیفه,نهج البلاغه,راهبرد صبوری,ابوبکر,منطق قبیله ای,سیادت جاهلی}, url = {https://alavi.ihcs.ac.ir/article_2941.html}, eprint = {https://alavi.ihcs.ac.ir/article_2941_1e67b398471f8c023240c8c6a0345ff5.pdf} }