روشها و ویژگیهای شیوههای اصلاحی امام علی(ع)
ali
chelongar
استاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان
author
text
article
2017
per
Imam Ali ΄s Studies
Institute For Humanities And Cultural Studies
2383-0859
8
v.
15
no.
2017
1
22
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_2850_d1f9ed54dce513ab9003831185451a91.pdf
شیوه های اجتماعی سیاسی امیرمومنان (ع) در جهت جذب و هدایت مخالفان
kavos
roohi
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس
author
saleh
ghorbaniyan
رئیس
author
text
article
2017
per
Imam Ali ΄s Studies
Institute For Humanities And Cultural Studies
2383-0859
8
v.
15
no.
2017
23
42
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_2851_6f2b2b0d25d5869b273f883ca918a462.pdf
تبیین تحولات اجتماعی از دیدگاه امام علی(علیه السلام) در نهج البلاغه
farhad
ziviyar
استادیار پژوهشکده اندیشه سیاسی
author
hamed
jokar
دانشآموخته مقطع دکتری رشته انقلاب و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
author
text
article
2017
per
Imam Ali ΄s Studies
Institute For Humanities And Cultural Studies
2383-0859
8
v.
15
no.
2017
43
70
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_2852_67799b3a6bac130c0a1edb18e67fd7a5.pdf
تحلیل شخصیت معاویه بر اساس گزارشهای تاریخی حکومت او
narges sadat
mobalegh
payame noor university
author
mostafa
delshad tehrani
دکتری تخصصی نهج البلاغه دانشگاه قرآن وحدیث
author
text
article
2017
per
Imam Ali ΄s Studies
Institute For Humanities And Cultural Studies
2383-0859
8
v.
15
no.
2017
71
96
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_2853_d11c403ba4a64c89b70cf24939303dd9.pdf
The Reaction Of Imam Ali to the Tribal Logic of Saqifa
ali
nazemian
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد
author
text
article
2017
per
As soon as Abu Bakr b. Abi Qahafa received the news on gathering of Khazrajid Ansars in the Saqifa of Bani Sâida under Saad b. Ubada,went there along with his assistants-Umar b. al-Khattab and Abu Ubayda al-Jarrah without any hesitation. The absence of his Hashimid rivals-Ali and Abbas-,paved the way for him to intrigue the Arab sense- in the shadow of tribal logic- for taking aliegeance by emphasizing on relation with the Prophet Muhammad(p.b.u.h.) and attribution to the Quraysh tribe.The main question which is in the focal point of the current study,is: Did it incite any reaction by Imam Ali? The findings of this study- which is under the descriptive and analytic method and rely upon Nahj al-Balagha sermons and historical datas show that Imam Ali rejected the logic of Saqifa trenchantly but adopted the “Strategy of forbearance” and avoiding of unrest intelligently for the protection of Islam from any possible danger.
Imam Ali ΄s Studies
Institute For Humanities And Cultural Studies
2383-0859
8
v.
15
no.
2017
97
112
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_2941_1e67b398471f8c023240c8c6a0345ff5.pdf
بررسی امکان تفسیر نهج البلاغه از رهگذر روش شناسی اسکینر
elnaz
parvanezad
political science department - human science factually - Tarbiat Modares University- Tehran- Iran
author
Mansour
Mirahmadi
Political Science Department, Faculty of economical & political Science, Shahid Beheshti University,Tehran, Iran
author
Abolfazl
Shakoori
political science Department, Faculty of Human Science, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
author
text
article
2017
per
فرایند تفسیر متون کلاسیک با بهره گیری از روش های تفسیری مدرن مساله ای حائز اهمیت است که شایسته است بطور جدی از سوی متفکران علوم میان رشته ای، برای رسیدن به فهم بین الاذهانی (inter subjectivity) مد نظر قرار گیرد. با توجه به ضرورت نوآوری در بازخوانی سنت، موضوع این نوشتار بررسی اجمالی این نکته است که چگونه می توان مبانی هرمنوتیک روشی را با تاکید بر روش شناسی اسکینر می توان به مثابه رهیافتی نظری در خوانش تحلیلی-تفسیری نهج البلاغه بکار گرفت و از رهگذر آن به برخی نیات مولف پی برد؟ در پاسخ به این پرسش، ابتدا کلیات نظری در هرمنوتیک قصد گرایانه اسکینر را طرح کرده و سپس به نسبت سنجی این کلیات با فرازهایی از نهج البلاغه پرداخته ایم. برآمد نهایی از مقاله پیش رو ما را به این فرضیه می رساند که قواعد و الگوهای اصلی در مراحل پنج گانه هرمنوتیک اسکینر به شاخصه هایی می انجامد که امکان تفسیر معنایی از نهج البلاغه را میسر نموده و با غبارروبی از زمینه های زمانی، مکانی و استعاری این متن، اهداف اصلی حضرت امیر را از فحوای کلام ایشان آشکار می سازد.
Imam Ali ΄s Studies
Institute For Humanities And Cultural Studies
2383-0859
8
v.
15
no.
2017
113
132
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_3392_3203fae3aa7ea6e49cd5fa62da5ead26.pdf