تحلیل اقتصاد زبانی در نامه های نهج البلاغه بر اساس نظریة نقش گرایی هلیدی

رسول بلاوی؛ زهرا ماهوزی

دوره 10، شماره 20 ، مهر 1398، ، صفحه 1-22

https://doi.org/10.30465/alavi.2019.5143

چکیده
  اقتصاد زبانی یک فعالیت ذهنی - زبانی است که ذهن برای ارائه مفاهیم و معانی مورد نظر از کمترین سازه های زبانی با استفاده از الگوهای بیانی بهره م یگیرد؛ به عبارتی دیگر، همانیاد می شود. این اصل زبانی به اصولی « اصل کم کوشی » اصلی است که از آن با عنوان مانند: اصل اشتقاق، همنشینی، جانشینی و ایجاز اشاره دارد که تمامی این موارد پیشینة کهن ...  بیشتر

نقش ارتباطات و مهارت‌های ارتباطی در دوران حکومت حضرت علی (ع)

کریم اسگندری؛ ولی الله نقی‌پورفر

دوره 5، شماره 10 ، آذر 1393، ، صفحه 1-18

چکیده
  در طول عصرهای متمادی، به‌ویژه عصر حاضر، «ارتباطات» (Communication) به‌عنوان سرمایۀ اجتماعی در کنار سرمایه‌های طبیعی، فناورانه و انسانی اهمیت فوق‌العاده یافته است. به این دلیل هر مدیری باید کوشش کند با ایجاد ارتباط دوجانبة مثبت، حسن تفاهم و احساس رضایت متقابل و سازنده را به‌وجود آورد و با تأمین نیازهای مادی و معنوی افراد، زمینة ...  بیشتر

فضایل حضرت علی (ع) در قصیدة لامیّة‌ ابن عباد

صادق سیاحی؛ سعیده منصوری‌نیا

دوره 3، شماره 5 ، شهریور 1391، ، صفحه 117-138

چکیده
  اسماعیل بن عباد، ملقب به صاحب، وزیر فرهیخته و شاعر برجستة ایرانی و عربی‌سرای قرن چهارم است. صاحب ادیب و سراینده‌ای متعهد و شیعی است، که در بسیاری از اشعار خود تعهد و پای‌بندی‌اش را به مذهب شیعه و دفاع از حقانیت اهل بیت علیهم‌السلام نمایان کرده است. وی شیفتة اهل بیت، به‌ویژه حضرت علی‌ (ع) است. یکی از قصاید مشهور و برجستة ...  بیشتر