پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه علوی2383-08592320110911Supervision and Its Foundations in
Alavi System and Thoughtنظارت و مبانی آن در نظام و اندیشة علوی119307FAبهرام اخوان کاظمیدانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شیرازJournal Article20110510Supervision is one of the important issues in all political and managerial systems. Because of this importance, the present writing tries to reflect upon the Quranic verses and the prophetic tradition in this regard, study the place and foundations of supervision and its characteristics in the Alawi political system and thought, and prove that to the important concept of supervision which is classified under the title "promotion of good and prevention of evil" so attention has been paid in the Alawi thought and system; and two inter-related mechanisms of the internal and external supervision have been employed to limit and control power, and make political and social controls and inspections.نظارت از موضوعات بسیار مهم در کلیۀ نظامهای سیاسی و مدیریتی است و با توجه به این اهمیت، در این نوشتار تلاش شده است با تأمل در آیات قرآنی و سیرۀ نبوی دراینباره، جایگاه و مبانی نظارت و ویژگیهای آن در نظام سیاسی و اندیشۀ علوی پژوهش شود و این مدعا اثبات شود که در اندیشه و نظام علوی به مفهوم بااهمیت نظارت در ذیل موضوع امربهمعروف و نهیازمنکر توجه بسیار شده است و برای انجام کنترلها و بازرسیهای سیاسی و اجتماعی از دو سازوکار لازم و ملزوم نظارت درونی و بیرونی در تحدید و کنترل قدرت بهرهگیری میشده است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه علوی2383-08592320110911Types and Methodologies of Imam Ali's Interpretation in Sunnis' Interpretive Hadithsگونهها و روشهای تفسیر امام علی (ع) در
روایات تفسیری اهل سنت2140309FAحسین خاکپوراستادیار گروه علوم قرآن و حدیثاحمد عابدیدانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامیJournal Article20110510Knowledge of the methodologies of the Infallibles (pbut) and in particular that of Imam Ali (pbuh) as the inheritor of the Holy Prophet's (pbuh) knowledge will help us to make correct and systematic uses of the Holy Quran. Treating this point will appear as some very necessary undertaking if we know that a considerable number of hadiths of this Imam (pbuh) has been mentioned and referred to in interpretations made by Sunni scholars. <br />In a descriptive-library manner, at first, the present article extracts Imam Ali's interpretive hadiths from these sources and then goes to discuss their types and methodologies. Finally, it comes to the conclusion that in his valuable words, depending on the prevalent situation, the Imam (pbuh) has explained the Holy Quran in various ways among which are explanation of the Holy Quran by the Holy Quran, narrative and lexical methods, the method of making references to instances, and analogical explanation.آگاهی از روش معصومین، بهخصوص امام علی (ع) بهعنوان وارث علم پیامبر، ما را در استفادة صحیح و روشمند از قرآن رهنمون میسازد. ضرورت پرداختن به این موضوع وقتی دوچندان مینماید که بدانیم شمار شایان توجهی از روایات این امام همام در تفاسیر اهل سنت ذکر و به آنها استناد شده است. <br />مقالۀ حاضر به روش توصیفی ـ کتابخانهای ابتدا روایات تفسیری امام علی (ع) را از این مصادر استخراج و سپس گونهها و روشهای آن را بررسی کرده است و نتیجه میگیرد که امام در سخنان خود، بسته به ظرفیت و فضای حاکم، به روشهای گوناگون روایی، لغوی، بیان مصداقی، تمثیلی و غیره <em>قرآن</em> را تبیین کرده است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه علوی2383-08592320110911A Study of Imam Ali's Path to Saffayn and Saffayn Battlefieldپژوهشی در مسیر امام علی (ع) به صفین و محل جنگ صفین4272310FAاحمد خامه یارکارشناس ارشد مطالعات اسلامیJournal Article20110422The Battle of Saffayn between Imam Ali (pbuh) and Mu'awiyah occurred in 36 AH Lunar. This battle was a very important event in the history of Islam. In various historical sources such as <em>Waq'at Saffayn</em>, detailed reports have been included about this battle, development of various events in it, and names of the slain of two parties of the battle. About some details including Imam Ali's path to Saffayn, however, there is not much information. Relying on dispersed reports existing in the historical sources and employing geographical sources, the present writing seeks to depict Imam Ali's approximate path to and from Saffayn to Kufa as well as the geographical location of the battle. Also, the author has tried to introduce points and sanctuaries located in this path and attributed to Imam Ali (pbuh).جنگ صفین، که در 36 ق میان امام علی (ع) و معاویه درگرفت، نقطۀ عطف و واقعهای بسیار مهم در تاریخ اسلام بهشمار میآید. در منابع گوناگون تاریخی، از قبیل <em>وقعة صفین</em> نصر بن مزاحم، گزارشهای مفصلی دربارۀ این جنگ و سیر حوادث آن و اسامی کشتههای طرفین ثبت شده است، اما دربارة برخی مباحث مربوط به آن، ازجمله مسیر امام علی (ع) به صفین، اطلاعات چندانی در دست نیست. این نوشتار بر آن است تا با استناد به گزارشهای پراکندة موجود در منابع تاریخی و با بهرهجویی از منابع جغرافیایی، مسیر تقریبی امام علی (ع) به صفین و مسیر بازگشت آن حضرت به کوفه و نیز موقعیت جغرافیایی محل وقوع این جنگ را شناسایی کند. همچنین تلاش شده تا نقاط و زیارتگاههای منتسب به امام علی (ع)، که در طول این مسیر قرار داشته است، معرفی شودپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه علوی2383-08592320110911Imam Ali's Profile in 'Abdul Baqi al-Amari's 'Ayniyah Odeسیمای امام علی (ع) در قصیدۀ عینیۀ عبدالباقی العمری7389312FAآفرین زارعاستادیار گروه زبان و ادبیات عربمرضیه کهندل جهرمیعضو هیئت علمی پایگاه استنادی جهان اسلامJournal Article20110407Imam Ali Ibn Abi Talib (pbuh) is an unrivalled figure whom many poets of various sects have admired. In this regard, Sunni poets are among the pioneers. If we search in panegyrics composed to admire the Commander of the Faithful, we will come to an ode composed by a not so well-known poet who, in spite of his talent and ability to compose sweet poems, has been ignored and no attention has been yet paid to him. Since this Iraqi poet lived in the Ottoman period and during the period of literary stagnation and has devoted his collection of poems to the Household (pbut) and in particular Imam Ali (pbuh), it is not so fair to introduce Burdah Busiri as the [only] eminent ode composer of that time. For the same reason, in the present article, the authors have tried to introduce 'Abdul Baqi al-Amari to the people of knowledge and literature, discuss themes wrought and style adopted by him in his 'Ayniyah ode and Imam Ali's profile in this ode.امام علی بن ابیطالب (ع) شخصیتی است بینظیر که شاعران بسیاری از مذاهب گوناگون، اعم از شیعه و سنی، زبان به مدح ایشان گشودهاند. اما پس از کاوش در میان مدایح امیرمؤمنان، به قصیدهای از شاعری گمنام برخوردیم که با وجود برخورداری از قریحۀ شگفتانگیز شاعری و توانمندی و تسلط در شعرسرایی، بهویژه مدیحهسرایی، از نظرها دور مانده و تاکنون بررسی نشده است. از آنجا که این شاعر عراقی در عصر عثمانی و دورۀ رکود ادبی زندگی میکرده و دیوان شعر خود را به اظهار ارادتش به اهل بیت پیامبر رحمت، بهخصوص امام علی (ع) اختصاص داده، از انصاف دور است که فقط قصیدۀ بردۀ بوصیری را قصیدة برجستۀ این دوره بدانیم. برای همین، در این مقاله سعی کردهایم تا با معرفی عبدالباقی العمری به اهل علم و ادب، به بررسی درونمایهها و شیوۀ شاعری وی در قصیدۀ عینیهاش و بررسی سیمای امام علی (ع) در آن بپردازیمپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه علوی2383-08592320110911Place of the Household (pbut) Among the Islamic Ummah According to Imam Ali (pbuh)جایگاه اهلالبیت (ع) در میان امت اسلامی
از دیدگاه امام علی (ع)91108314FAسید علاء الدین شاهرخیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه لرستانJournal Article20110605In the Holy Quran and tradition, a unique place has been devoted to the Household (pbut). If these were not ignored, after the demise of the Holy Prophet (pbuh), the Household (pbut) would be expected to take the control of Islamic government as well as the unrivalled leadership in various political, social, economic, and cultural fields within the Islamic society. After the events of Saqifah-yi Bani Sa'idah and then 50 years later the event of Karbala, cruel oppression of the Household followed. And even speaking of their virtues was forbidden and considered as a dangerous act. <br />Because of his deep knowledge of discourse with the Household (pbut) during in his own time as well as in future, the Commander of the Faithful, Imam Ali (pbuh) proceeded to discuss the theoretical foundations of the existence of the Holy Prophet's Household and their numerous, positive effects on human life and in particular on the Islamic society. Adopting a historical-analytic approach, the present article discusses the way in which the Imam has discussed this point for the Islamic Ummah. Then, his attempts to make ignorant consciousnesses aware of their duties before these Divine leaders will be discussed. Finally, effects of his guidance on a part of the society in spite of numerous obstacles as well as characteristics of the lovers of the Household (pbut) and those of their opponents will be introduced.در <em>قرآن</em> و سنت جایگاه ویژه و منحصربهفردی به اهلبیت (ع) داده شده است. توجه به این جایگاه اقتضا میکرد که این خاندان پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) سکاندار دستگاه حکومتی مسلمانان شوند و در عرصههای گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی جامعة اسلامی رهبری بلامنازع را برعهده گیرند. پس از گذشت نیم قرن از واقعة سقیفة بنیساعده، ماجرای خونین کربلا به وقوع پیوست و بر عترت پیامبر آن رفت که رفت و حتی طرح فضائل آنان ممنوع و خطرآفرین شد. <br />امیرالمؤمنین علی (ع) با شناخت عمیق از مقولة چگونگی گفتمان با اهلبیت (ع) در عصر خود و آینده به طرح مبانی نظری مربوط به عترت پیامبر (ص) و آثار گستردة آنان در حیات بشری و بهخصوص جامعة اسلامی پرداخت. در این مقاله با رویکردی تاریخی ـ تحلیلی شیوة پرداختن امام به این مسئله مورد بررسی قرار میگیرد و تلاش آن حضرت برای بیدارکردن وجدانهای خفته در قبال وظیفهای که در برابر این هدایتگران الهی داشت، بررسی میشود و سرانجام، اثرگذاری ارشادات امام در بخشی از جامعه با وجود موانع بسیار، و صفات محبان اهلبیت (ع) در کنار صفات مخالفان آنان طرح میگردد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه علوی2383-08592320110911A Study of Imam Ali's View Toward Managers' Dutiesبررسی دیدگاه امام علی (ع) پیرامون وظایف مدیران109132316FAسعید صیادیاستادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی کرمانمحمد زند وکیلیمربی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی کرمانJournal Article20110524In the present article, the authors have tried to show that, in Imam Ali's rule, five managerial duties or functions (planning, organizing, leadership, coordination, control and supervision) have been paid attention to, emphasized, and fulfilled. Thus, while speaking of such duties or functions, the authors have selected examples from Imam Ali's sermons, letters, and wisdoms as well as other relevant sources to discuss. <br />Under planning, points such as objectives, predictions made for future, management of time, continuation of plans, and reflexibility have been discussed. Organization begins with division of labour and includes issues such as obedience, delegation of power, profession, and scope of supervision. <br />Under leadership, properties such as piety, knowledge, patience, accountability, forgiveness, self-education, humility and the like will be mentioned. <br />The fourth duty, coordination and guidance, concerns benefits of union and detriments of disunion. In this field, issues such as guidance, motivation, encouragement, punishment, and morality are spoken of. <br />The fifth duty or function refers to control and supervision. Having explained necessity of control and supervision as well as taking necessary actions, authors have discussed kinds of classifications made in management discipline (and in particular Islamic discipline). <br />It should be noted that, in the conclusion of each section, the results of analysis of findings have been demonstrated in tables and graphs.در این مقاله سعی بر آن است که نشان داده شود در ولایت و حکومت علی (ع) به پنج وظیفه یا کارکرد مدیریت (برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری یا فرماندهی، هماهنگی و هدایت، کنترل و نظارت) توجه میشده است. لذا، ضمن طرح مواردی که در این وظایف یا کارکردها آمده، نمونههایی از خطبهها، نامهها، و حکمتهای امام علی (ع) و دیگر منابع مربوط انتخاب و مطرح شده است. <br />در برنامهریزی، به مواردی چون هدف، آیندهنگری، مدیریت زمان، تداوم، استمرار برنامهها، و انعطافپذیری پرداخته شده است. سازماندهی با تقسیم کار شروع شده و موضوعهایی همانند اطاعت و فرمانبرداری، تفویض اختیار، تخصص و حیطۀ نظارت را دربر میگیرد. <br />در رهبری، به ویژگیهایی از قبیل تقوا، علم و آگاهی، بردباری، انتقادپذیری، عفو و بخشش، خودسازی، تواضع و فروتنی اشاره میشود. <br />هماهنگی و هدایت، که چهارمین وظیفه است، به منافع وحدت و مضار تفرقه مربوط میشود و در آن مواردی مثل هدایت، انگیزش، تشویق، تنبیه، و روحیه مطرح میشود. <br />پنجمین وظیفه یا کارکرد به کنترل و نظارت اختصاص دارد که پس از توضیحاتی درمورد ضرورت کنترل و نظارت دقیق و مؤثر و انجام اقدامات لازم، انواع تقسیمبندیهایی که در مدیریت (بهویژه مدیریت اسلامی) از آن بهعمل آمده، بررسی میشود. <br />ضمناً نتایج تحلیل محتوایی یافتهها در پایان هر بخش بهصورت جدول و نمودار نشان داده شده است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه علوی2383-08592320110911Ghadir Khum: Prophetic Initiative to
Negate Dominative Powerغدیر خم: ابتکار نبوی در نفی قدرت استیلایی133151318FAمجتبی عطارزادهاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20110414Though, according to the Islamic political outlook, the original rule is specific to God, belief in superiority of Divine rule and religious laws does not mean limitation of the role played by people to promote the performance of the Islamic government in the large-scale social and political management at all. In the field of the Islamic politics, some schools of thought maintain that the Caliph and the Islamic government take their power directly from God, and consider no role for people to play and contribute in the institution of power in fulfilling duties and expectations resulted from its existence in the public sphere. The Holy Prophet's (pbuh) tradition to construct the edifice of government, on the other hand, proves the opposite of this idea. After opposition of Meccans to the Holy Prophet's (pbuh) mission and his forced migration to Medina, with the help of the people of Medina he managed to found a government on the basis of social justice. It is, to be sure, in line with such a manner that the Holy Prophet (pbuh) continues his mission and perfects his religion through the process of appointing his successor in Ghadir Khum. In spite of having the right and full authority to appoint Ali Ibn Abi Talib directly, explaining the various kinds of competence which such a person should have to administrate Muslims' affairs, he seeks to make acceptance of Imam Ali (pbuh) internalized by the audience, and emphasize necessity of making the Islamic government efficient through public assistance and cooperation. هرچند در بینش سیاسی اسلام حاکمیت اصلی از آن خداست، اما اعتقاد به برتری حاکمیت الهی و احکام شرعی به هیچ روی به معنای تحدید و یا نقصان نقش و تأثیر مردم در ارتقای کارکرد دولت اسلامی، در مقام مدیریت کلان اجتماعی سیاسی نیست، زیرا برخلاف باور برخی نحلههای فکری در حوزة سیاست اسلامی، که با طرح وامداری مستقیم قدرت خلیفه و دولت اسلامی از ذات خداوندی، در عمل نقشی برای مردم در همراهی و کارآمدسازی نهاد قدرت در انجام وظایف و انتظارات ناشی از آن در عرصة عمومی قائل نیستند، سیرة پیامبر گرامی اسلام در بنای حکومت، به منزلة اهرم اجرایی قدرت، خلاف این باور را ثابت میکند. <br />در پی مخالفت اهل مکه با رسالت نبوی و هجرت اجباری به مدینه، حضرت با یاری و همراهی اهالی آن شهر بود که توانست شالودة حکومتی بر پایة عدالت اجتماعی را بیفکند. بیشک، متناسب با چنین شیوهای است که پیامبر بزرگوار اسلام تداوم رسالت و تکمیل دیانت خود را در فرایند تعیین جانشین خویش در غدیر خم دنبال میکند و بهرغم برخورداری از حق و قابلیت والای انتصاب مستقیم علی بن ابیطالب، با تبیین محورهای شایستگی چنین عنصری در مقام هدایت امور مسلمین، بر آن است تا با درونیسازی پذیرش وی از سوی مخاطبین، بر ضرورت احراز ویژگی کارآمدی دولت اسلامی از رهگذر همکاری و مساعدت همگانی آحاد جامعه تأکید کند.