پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه علوی2383-08593620130315The Foundations and Characteristics
of Imam Ali’s Governmentمبانی و شاخصههای حکومت علوی125779FAجهانبخش ثواقبدانشیار تاریخ دانشگاه لرستانJournal Article20121211Imam Ali’s five year ruling is a lasting example of the political system in Islam and a ruling way based on religion justice and freedom. Trough exact and precious investigating, we can identify and apply proper approaches for managing the present world. Imam Ali’s ruling was based on important foundations and features and in spite of many challenges; it aimed many goals and responsibilities. Achieving these objectives and responsibilities requires efficient management and organizational design and qualified agents through which he can establish religion, justice and security in Islamic community. In this paper, the major features of Imam Ali’s government which are in sharp contrast with despotic utilitarian and oppressive governments would be enumerated and discussed.
چکیده
حکومت تقریباً پنجسالۀ حضرت علی (ع)، نمونهای ماندگار از نظام سیاسی اسلام و شیوۀ زمامداری مبتنی بر دین و عدالت و آزادی را به بشریت ارائه داد که میتوان با بازکاوی بایسته و سنجیدۀ آن، رهیافتهایی مطلوب را برای مدیریت جامعه در دنیای کنونی بهدست آورد و بهکار بست. حکومت علوی بر مبانی و شاخصههای مهمی استوار بود که بهرغم چالشهای بسیار فراروی آن، هدفها و مسئولیتهای سترگی را نیز در آرمان خود داشت. تحقق این اهداف و مسئولیتها، مستلزم طراحی ساختار و شیوۀ مدیریتی و سازمانی کارآمد و کارگزارانی شایسته بود که حضرت علی (ع) این نظام را سامان بخشید تا درپرتو آن بتواند دینداری، عدالتگرایی و امنیت کامل را در جامعۀ اسلامی برقرار سازد. در این مقاله، مبانی و شاخصههای مهم حکومت علوی که آن را از سایر حکومتهای مبتنی بر قدرتطلبی، منفعتگرایی، ظلممحور و خودکامه با اهداف ناچیز دنیوی متمایز میسازد، بررسی میشود.
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_779_28610a38ebe4d3865b97c1c59bc1b843.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه علوی2383-08593620130315Imam Ali’s Patterns of Political and
Social Crisis Managementالگوی مدیریت بحرانهای سیاسی ـ اجتماعی
از منظر امیرالمؤمنین علی (ع)2752780FAمحمدرضا ستودهنیااستادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهانمحمد جانیپوردانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20121106Extracting patterns and models of management is a concern over the recent years and has led many researchers toward comparative historical studies. Although this is feasible and efficient, selection of models and methods to access this area of study is also noteworthy. Using appropriate research methods in the field of humanities, especially historical and religious studies help the researcher to have better understanding of how historical events and issues shaping the religious texts in that conditions and the dominated discourse in that era and eventually find its management patterns. Battles of Jamal, Siffin and Nehru in the reign of Imam Ali (AS) were the social and political crises which cause divisions in the Muslim community, undermining public acceptance of authority and leadership and loss of Muslim community public acceptance. These wars took place at the instigation of those who deny the truth of hypocrisy for the Muslim community; hence, studying the behavior of Imam Ali (AS) in crisis management can help to do the same today. Extracting Patterns to manage these crises through studying Imam Ali (AS)’s letters using quantitative and qualitative content analysis methods are the goal pursued in this paper.
چکیده
استخراج الگوها و مدلهای مدیریت اسلامی، دغدغهای است که درطول سالیان اخیر بسیاری از پژوهشگران را بهسمت مطالعات تاریخی ـ تطبیقی کشانده است. این مهم گرچه امکانپذیر و کارآ بوده، انتخاب روشهای وصول به این الگوها و حوزههای مطالعاتی نیز درخور توجه است.
استفاده از روشهای تحقیق مناسب در حوزۀ علوم انسانی، بهویژه در مطالعات تاریخی ـ دینی، به پژوهشگر کمک میکند درک بهتری از چگونگی روند وقوع حوادث تاریخی و زمینههای شکلگیری متون دینی در آن شرایط و گفتمان حاکم بر آن عصر پیدا و درنهایت الگوهای مدیریتی آن را استخراج کند.
وقوع جنگهای سهگانۀ جمل، صفین و نهروان در زمان حکومت امیرالمومنین(ع)، ازجمله بحرانهای سیاسی ـ اجتماعی است که باعث ایجاد تفرقه در امت و جغرافیای اسلام، تضعیف اقتدار رهبری و لطمهخوردن مقبولیت عمومی جامعۀ اسلامی شده بود. این جنگهای داخلی به تحریک افرادی صورت میگرفت که نفاق آنان مانع از کشف حقیقت برای جامعۀ اسلامی میشد؛ از این رو، بررسی رفتار حضرت علی(ع) در مدیریت این بحرانها میتواند کمک شایانی به مدیریت بحرانهای مشابه در عصر حاضر بکند.
استخراج الگوی مدیریت این بحرانها ازخلال مطالعۀ مکتوبات نگاشتهشدۀ حضرت علی(ع) به روش تحلیل محتوای کمّی و کیفی، هدفی است که در این مقاله دنبال میشود.
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_780_64319d7c3137ef6feb9b2c12a7bd2d40.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه علوی2383-08593620130219The Role of Quraish Tribe in Depriving
Imam Ali (AS) from Islamic Caliphateنقش قبیلۀ قریش در دورکردن حضرت علی(ع) از خلافت اسلامی5368781FAعلیاکبر عباسیاستادیار تاریخ اسلام، دانشگاه اصفهانJournal Article20120924On the eve of Islam, Quraish tribe was the most significant Arab tribe. They had dominance on other tribes. This dominance continued after Islam too and left some effects on Islamic community. Though the Prophet Mohammad and Ali themselves came from Quraish, they were so much annoyed by them. Quraish chiefs and main figures were always making troubles during Ali's Caliphate, because of unreasonable expectation and also because they lost their heroes in physical battles of first decades of Islam by Ali's sword and because Imam Ali saw them like others people. Quraish chiefs firstly tried to prevent Ali's Caliphate. Then after Ali’s Caliphate they played the key role in weakening his Caliphate. Based on an analytic-descriptive method, in this paper we try to find how Quraish chiefs played the key role in depriving Imam Ali (AS) from Islamic Caliphate.
چکیده
قبیلۀ قریش در آستانۀ ظهور اسلام مهمترین قبیلۀ عرب بود و درمیان سایر قبایل نفوذ داشت. این نفوذ بعد از ظهور اسلام هم ازبین نرفت و تأثیراتی بر جامعۀ اسلامی گذاشت. بااینکه رسول خدا(ص) و امیرالمومنین(ع) خود از بنیهاشم قریش بودند، ازدست قریش متنفذ اذیت و آزار بسیاری دیدند. افراد متنفذ طوایف مختلف قریش بهجهت غرور و جایگاه مهمی که دربین اعراب داشتند و بهعلت انتظارات بالا و اینکه امام علی(ع) در دوران رسولالله(ص) قهرمانانشان را کشته بود و هم به این دلیل که امام(ع) آنان را با دیگران برابر میدید و برای آنان اعتباری بالاتر از دیگران قائل نبود، مدام علیه حضرت علی(ع) کارشکنی میکردند، تا آنجا که ابتدا از خلیفهشدن ایشان ممانعت کردند و پس از رسیدن آن بزرگوار به خلافت، بهفکر تضعیف قدرتش بودند و بیشترین نقش را در این زمینه داشتند.
در این مقاله، با روش تحلیلی ـ توصیفی، به این پرسش پاسخ داده شده است که قریشیان چه نقشی در دورکردن امام علی (ع) از خلافت اسلامی داشتند.
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_781_8c41cc975b75cf41b4a89046eb8cf3bd.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه علوی2383-08593620130315The Factors and Areas of Reinforcing Working Ethics in
Imam Ali (AS)’s Point of Viewعوامل و زمینههای تقویت اخلاق کار از دیدگاه امام علی (ع)69100782FAمحمدعلی مشایخیپوردکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه قرآن و حدیثعبدالهادی فقهیزادهدانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهرانمحمود واعظیاستادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهرانJournal Article20120726Qur’an dedication to ethics and the Prophets and Imams (AS) emphasis on applying it in all aspects of human life shows the unique role of it in individual and social life. Therefore, considering and using it in all areas of life is inevitable. So working, because of its close relationship with ethics, will not lead to the desired results, unless the relevant ethical principles and standards are considered. Among these, some factors affect reinforcing applying this approach. In this paper, we will analyze and identify these factors by dealing with verses and traditions and especially relying on the worthy words of Imam Ali (AS).
اهتمام و توجه قرآن به اخلاق و تأکید پیامبران عظام و ائمۀ اطهار(ع) بر متخلقشدن به آن در تمامی شئون زندگی، از نقش بیبدیل اخلاق در زندگی فردی و اجتماعی انسان حکایت دارد. بر این اساس، توجه و بهکارگیری آن در همۀ عرصههای زندگی، ضرورتی اجتنابناپذیر است. کار نیز بهواسطۀ ارتباط تنگاتنگ با اخلاق، به نتایج مطلوب و شایسته منتهی نخواهد شد مگر اینکه اصول و معیارهای اخلاقی مرتبط با آن مدنظر قرار گیرد. در این میان، عواملی هم در تقویت اتخاذ چنین رویکردی مؤثرند. در این مقاله سعی شده است با استناد به آیات و روایات و بهویژه با تکیه بر کلمات گهربار امام علی(ع)، این عوامل شناسایی و تجزیه و تحلیل شود.
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_782_ccb97780c10c051725c927e4ef7672d5.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه علوی2383-08593620130315A Comparative Study on Ghadiriyyeh of Bules
Salaama and Abdolmasih Antakiبررسی تطبیقی غدیریه بولس سلامه و عبدالمسیح انطاکی101124783FAسیدمحمدرضی مصطفوینیااستادیار عربی، دانشگاه قممحمودرضا توکلی محمدیمربی عربی دانشگاه قمرحمان نیکنامکارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه قمJournal Article20121006Undoubtedly, one of the most important occurrences in the history of Islam is Ghadir Occurrence, in which one of the most important issues of the Islamic Community –i.e. the Prophet Caliph–is declared. Several groups and people spokes about this occurrence. Historians registered it in their books. Also it is recorded and implicated in some of the Households narrations (Hadith(s) of Ahl-al-Bait). Likewise many poets saved and registered this occurrence as a poem that among them there are Christian Poets. In this paper, we will explain these subjects by analyzing two odes of two Christian poets (Bules Salaama and Abdolmasih Antaki). These two poets:
a) mentioned history and historical truth and realities more than fancies;
b) described details of Ghadir Occurrence such as, the warmth description, crowdedness, obvious stress of the Holy Prophet (pbuh), etc;
c) pay attention to some of the Qur’anic verses, Hadith(s) and historical occurrences;
d) applied poetic affection in their poems truly and succeeded in expressing their feelings.
بیشک واقعۀ غدیر یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ اسلام بهشمار میرود؛ چراکه در آن، یکی از مهمترین مسائل جامعۀ اسلامی، یعنی خلافت و جانشینی پیامبر(ص)، مشخص میشود. دربارۀ غدیر و اتفاقات این واقعه بسیار سخن گفتهاند. این حادثه را بسیاری از مورخان در کتابهای تاریخی خود ثبت کردهاند؛ همچنین، در احادیث نقلشده از ائمه (ع) اشاراتی به این واقعه شده است. بسیاری از شاعران نیز این واقعه را درقالب شعر ثبت کردهاند که درمیان آنها، شاعران مسیحی هم وجود دارد. در این مقاله، این مسئله با تحلیل دو قصیدۀ غدیریه از دو شاعر مسیحی(بولس سلامه و عبدالمسیح انطاکی) بیان میشود. هر دو شاعر در قصاید خود:
1. تاریخ و حقایق تاریخی را مدنظر قرار داده و تاریخ را بیشتر از تخیل در اشعار خود وارد کردهاند،
2. جزئیات این واقعه (مواردی مانند میزان گرما، انبوه جمعیت، وجود نگرانی در چهرۀ پیامبر(ص)) را نیز توصیف کردهاند،
3. به آیات قرآن، احادیث، و حوادث تاریخی اشاره کردهاند،
4. عاطفۀ شعری را صادقانه در اشعار خود بهکار برده و در بیان احساسات خود موفق بودهاند.
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_783_26ea8abb3f59764d8718bc63f28d380e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیپژوهشنامه علوی2383-08593620130315“The World” in Imam Ali’s Homiletic Schoolدنیا در مکتب موعظهای امام علی (ع)125140784FAعلیرضا میرزامحمددانشیار ادبیات عرب پژوهشگاه علوم انسانیJournal Article20121210 “The world” is one of the subjects discussed considerably in the Islamic texts, especially in Nahj-al-Balaghah with careful and effective details and eloquent allegories and metaphors. This subject is important to discuss; since, by having a basic and proper knowledge of the world and its good and badness, the lifestyle may be improved, and this, in turn, will be effective in the improvement of the condition of society. Basically, Imam Ali looks the world from two points of view, each of which has remarkable qualities, based on man’s attitude towards the natural world. It is in this regard that “quest of worldly gain and request of hereafter”, and consequently, “praise and reproach of the world”, will be meaningful. Of course, the main point in Imam Ali’s point of view about the world is nothing but “the world is for man not the man for the world”, without any reduction in the importance of the world. The purpose is to respect the human values not to invalidate the values of the world. This paper tries to study the world in the Imam Ali point of view, and in this regard, to discuss issues including the relationship between man and the world, praise and reproach of the world, the significance of “being interested in the world”, and the conflict between this and the next world.
چکیده
دنیا از موضوعاتی است که در متون اسلامی، بهویژه در <em>نهجالبلاغه</em>، فراوان به آن توجّه شده و با تعابیری دقیـق و تأثیرگذار و تمثیـلات و استعـاراتی بلـیغ ازآن سخن رفته است. این موضوع از آن جهت حـائز اهمیت است که با شناختی صحیح و اصولی از دنیا و حسن و قبح رویکرد به آن می توان سبک زندگی را اصلاح کرد و در بهبود وضع جامعه نیز مفید و مؤثر بود. اصولاً امام علی(ع) از دو بعد کاملاً متفاوت به دنیا می نگردکه هر یک را اوصافی درخور تأمل است و به نوع نگرش انسان به جهـان طبیعت بستگی دارد. در این ارتباط است که تابعگرایی و متبوع گرایی معنی پیدا میکند و سپس مدح و قـدح دنیا شکل میگیرد. البته نکتة اصلی در تفسیـر امام از دنیـا جز این نیست که جهـان برای انسان است نه انسان برای جهـان، بدون آنکه ذرّه ای از ارزش جهـان کاهش گیرد. هـدف، ارجنهادن به ارزش های انسان است نه بی اعتبارکردن ارزش های جهان.
در این مقاله سعی شده است دنیا در فرهنگ حیاتبخش علوی مورد بحث و بررسی قرارگیرد و در این راستا، از مسائلی چون رابطة انسان و جهـان، مـدح و ذمّ دنیا، مفهوم علاقه به دنیا، و تضاد دنیا و آخرت سخن بهمیان آید.
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_784_b2ce282fff2743c8744de384fbdd053e.pdf