per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0867
2011-03-17
1
2
1
20
294
.
مسئولیتپذیری کارگزاران و مدیران از دیدگاه امام علی (ع)
با تأکید بر مؤلفههای اخلاق حرفهای
Imam Ali's (AS) View on Responsibility of Managers
With an Emphasis on the Components of Professional Ethics
علی اکبر ایزدی فرد
1
حسین کاویار
2
استاد حقوق دانشگاه مازندران
دانشجوی دکتری حقوق
یکی از ویژگیهای بارز و وظیفة مهم حکومت، رعایت اصل مسئولیتپذیری در ازای حقوق دیگران است، و در اندیشه و سلوک علوی مسئولیتپذیری حکومت همان پاسخگویی به مردم است. از دیدگاه امام علی (ع)، مسئولیت مدیران حکومتی در پاسخگویی به مردم، وظیفهای بسیار مهم و آزمایش سختی برای آنان است و کسی میتواند موفقتر باشد و گوی سبقت را در عرصة خدمترسانی از دیگران برباید که در انجام وظایف و تعهدات خود در قبال جامعه و مردم کوتاهی نکند و کارها را به نحو نیکو انجام دهد. در مسئلة مسئولیتپذیری کارگزاران حکومت، فرمانبرداری، اطاعت امر و اجابت درخواست دیگران در برابر وظایفی که برعهدة کارگزاران است، مطرح میشود و عنصر اصلی مسئولیتپذیری، پاسخگویی یعنی اصالتدادن به حقوق دیگران است به این معنا که «شما حق دارید و من تکلیف دارم». حضرت علی (ع) در نهجالبلاغه در موارد متعدد به این نوع از مسئولیت اشاره کرده است. در این مقاله، پیرامون اصل مسئولیتپذیری کارگزاران و مفهوم و موارد آن ازمنظر امام علی(ع) بحث و بررسی شده است.
One of the obvious features and important tasks of any government is observing the principle of responsibility in exchange for the rights of others. Government's concept of Alavi thought and behavior is to provide service to people. From Imam Ali's (AS) point of view, responsibilities of government managers in accountability to people is a very important task and difficult test for them. Only the ones are more successful in providing service that do their best in terms of commitment in front of the society. The basic question in this paper considers the meaning of responsibility of managers and its main elements. In the issue of government authorities' responsibility their submissions, obedience and compliance to the request of others stands against their duties. The main element of responsibility is accountability which means considering other people's rights. This means that "you have a right and I have a duty". Imam Ali (AS) has mentioned this type of responsibility many times in Nahjolbalagheh. In this paper, we discuss the principle of responsibility of managers and its concept from Imam Ali's (AS) point of view.
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_294_f68fbc4eef6ea531212e755929bf9da5.pdf
اصل مسئولیتپذیری
مسئولیت اخلاقی
پاسخگویی
اخلاق حرفهای
ارتباط متقابل
principle of responsibility
moral responsibility
Accountability
professional ethics
mutual connection
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0867
2011-03-17
1
2
21
42
296
.
ویژگیها و وظایف کارگزاران در نهجالبلاغه
Officials' Characteristics and Responsibilities in Nahjolbalagheh
سیاوش پورطهماسبی
1
آذر تاجور
2
مدرس دانشگاه آزاد- واحد بیله سوار
مدرس دانشگاه آزاد- واحد بیله سوار
در این تحقیق نشان داده شده است که حضرت علی(ع) پس از انتخاب کارگزاران خود، مستقیم و بلاواسطه بر آنها نظارت میکردند و آنان را از هرگونه کوتاهی در انجام وظایف محوله برحذر میداشتند. به نظر آن حضرت، بیتوجهی در امور سبب میشود که حکومتها پس از مدتی به واسطة فسادهای مالی، اداری، اخلاقی، ... در سراشیبی انحطاط و سقوط بیفتند. در نگاه ایشان، اهمیت کارگزاران حکومتی چنان است که هر جامعهای برای آنکه بتواند روی سعادت ببیند و امور آن اصلاح شود، باید از کارگزاران لایق و متعهد بهره گیرد. در اهمیت نقش کارگزاران در ثبات یک نظام همین بس که ضعف کارگزاران آن نظام سیاسی حتی در مواردی که مشروعیت اولیه داشته است ـ همانند کشورهایی که با رأی مردم بر سرکار آمدهاند ـ موجب زوال آن مشروعیت شده است؛ برعکس، گاه یک نظام فاقد مشروعیت اوّلیه ـ همانند کشورهایی که با کودتا روی کار آمدهاند ـ توانسته است به دلیل توانمندی کارگزاران و مدیران بهمرور زمان مقبولیت و مشروعیت مردمی کسب کند. بنابراین، دوام و قوام حکومتها قبل از هر چیز به نقش کارگزاران حکومتی بستگی دارد.
Nowadays, the importance of administrative system on the development and evolution of nations is known to everybody. Governments have always paid great attention to competent managers and officials, so that they could have stable and lasting rule. From a socio-political point of view, there are many factors affecting government's stability, some of which are religious, ethical and financial health of officials, care to economical reforms, tackling peoples' needs and avoiding cruelty and injustice. This study shows that Imam Ali (AS) had a close and direct inspection on his officials and warned them of neglecting their responsibilities. According to his views neglecting those guidelines leads to governments' financial, administrative and ethical corruption leading to their fall. In his view, the importance of government officials is so much that any society needs committed and competent officials in order to reform and live in welfare. Agents and officials' role is so vital that their weaknesses in a political system could lead to the downfall of those systems even in a legitimate system, like coup governments; with the help of competent managers and officials' abilities could gain public legitimacy. Therefore, administrations and government stability depends primarily on the public officials' roles.
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_296_4ee31a9855bbf9c49ba126943f14a4d8.pdf
کارگزاران
مدیریت
نهجالبلاغه
حکومت علوی
Officials
management
Nahjolbalageh
Alavi government
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0867
2011-03-17
1
2
43
57
299
.
رهنمودهای حاصل از عهدنامۀ مالک اشتر برای تنظیم خط مشی ارتباطی حکومتها با شهروندان
Resulting Guidelines of Malik Al Ashtar's Treaty for the Regulation of Government's Communicating Policies with Citizens
بهرام جبارلوی شبستری
1
حسین علی افخمی
2
کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
استادیار گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
اندیشمندان تأکید دارند و مطالعات متعدد نیز نشان داده است که حکومتها برای برقراری تعامل بین عناصر سازندۀ هر ساختار سیاسی ـ که قانون، مقامات و مردم را شامل میشود ـ نیازمند و موظف به تهیه و تنظیم خطمشیهای ارتباطیاند. در این راستا، بررسی فرمان حضرت امامعلی(ع) به مالک اشتر، با روش تحقیق اسنادی و در چهارچوب زبان و ادبیات علوم ارتباطات اجتماعی، بیانگر این مهم است که آن حضرت(ع)، بهنوعی تإکید دارند که هیچ حکومتی نمیتواند بدون ارتباط با شهروندان خود عمل کند و باید بین حکومت (حاکم، نهادها و دستگاههای حکومتی) با مردم و برعکس، جریان مداوم اطلاعات، دستورالعملها، عقاید و ... برقرار باشد. در این حوزه میتوان در بخشهایی از محتوای عهدنامۀ مالک اشتر، رهیافتهایی برای تمامی جوامع بشری مشاهده کرد، از جمله: توجه و احترام یکسان به تمامی شهروندان، مشخصکردن گروههای اجتماعی که شهروندان به آنها تعلق دارند و فراهمسازی امکان تعامل بین حکومت با قشرهای مختلف جامعه، فراهمکردن فرصتهایی برای برقراری ارتباط مستقیم، مباحثه و گفتوگوی عموم شهروندان با بالاترین مقامات حکومتی، فراهم کردن زمینههایی برای دسترسی گروههای اجتماعی ضعیفتر به مراکز قدرت و نیز انتقال نیازهای آنان به حکومت، بدون آنکه این طبقه از شهروندان در بیان تقاضاها و انتظارات خود پیشقدم باشند، و فراهمکردن فرصتهای متنوع ارتباطی برای بیان انتقادها و ارائۀ نظرات شهروندان و یا گروههای اجتماعی به مقامات حکومتی.
According to quasi- experimental study, and as thinkers emphasize, each government is obliged to prepare and regulate its communicating policies in order to make interaction between its constructive elements of each political structure including law and rankings and its people. Thus, reviewing the command of Imam Ali (AS) to Malik al-Ashtar, through documentary research and the framework of social communication sciences literature, reveals that Imam Ali (AS) some how insisted that no fair government can act truly without having communication with its citizens and there should be continuous flow of information, guidelines, ideas, etc. between the government (governor, institutions and governmental systems) and its people and vice versa. Within this field, one can find some guidelines for all of the human societies in some parts of Malik al-Ashtar's treaty. Such as equal care and respect for all citizens, clarifying the social groups and providing interaction between government and different social groups, providing chances for direct communication, discussion and dialogue of citizens with the highest government authorities, providing channels for the weaker social groups in order to access the power centers and also communicating their needs, and providing different communication chances in order to talk about the criticisms and citizen's views toward the authorities.
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_299_b3b50a9924df67eba3901fab4a41e4a9.pdf
امام علی (ع)
عهدنامۀ مالک اشتر
شهروندان
حکومت
خطمشیهای ارتباطی
Imam Ali (AS)
Malik al-Ashtar's treaty
Citizens
Government
Communication Policies
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0867
2010-09-17
1
2
59
74
300
.
تأثیر اسلوب قرآن در کلام علی (ع)
The Effect of Qur'an's Style on Imam Ali's (AS) Speech
رقیه صادقی نیری
1
استادیار علوم و قرآن دانشگاه تربیت معلم آذربایجان
قرآنکریم، پس از نزول، تأثیر فراوانی بر ادبیات و فرهنگ ادبی عرب داشته است و میزان این تأثیر، معیاری برای ارزیابی متون محسوب میشود. این تأثیر از دو جنبه قابل بررسی است: 1. مفاهیم که موجب غنای معنا میشود 2. شکل و ساختار که موجب زیبایی متون میشود؛ و بیگمان بهدلیل همراهی مداوم علی(ع) با پیامبر(ص)، اثر حقیقی قرآن در کلام عربی بر زبان و کلام علی(ع) بوده وآنچه از مجموع کلام ایشان در نهجالبلاغه به ما رسیده، از بارزترین تجلیات قرآن در ادب عربی هم در مفهوم و هم در ساختار است و این امر موجب شده که علی(ع) امام و پیشوای فصیحان و سرور بلیغان و کلامش (نهجالبلاغه) پایینتر از کلام خالق و برتر از کلام مخلوق باشد. در این مقاله با مقایسۀ نمونههایی از آیات قرآن و کلام علی (ع) تأثیر آیات قرآن از جنبة ساختاری بهویژه در گزینش مفردات و ساختار جملات بررسی شده است.
The holy Quran had a great effect on Arab literature and culture. The amount of this impact is considered as a criterion for the evaluation of texts. This impact is considered in two aspects: concepts that make the meaning rich, and form and structure that make the text elegant. No doubt due to the constant company of Imam Ali (AS) with the Prophet (S), the true impact of holy Quran's language in Arabic was in Imam Ali's (AS) language and word. Thus his language in Nahjolbalagheh is the manifestation of Quran in Arabic Literature both in concept and structure. This makes Imam Ali (AS) the Imam and leader of eloquent people and his speech (Nahjolbalagheh) below the word of creator and superior to the word of creature. No human text is comparable with his text. This article, through comparing samples of the Quran's verses and Ali's (AS) speech, surveys the effect of Quran's verses in structural aspects in particular choosing caste and structure of sentences.
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_300_19897ccee82084d9c563e422edd481a7.pdf
قرآن
کلام علی
نهجالبلاغه
گزینش واژهها
ساختار جملات
The Holy Quran
Ali's (AS) speech
Nahjolbalagheh
choice of words
structure of sentences
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0867
2011-03-17
1
2
75
96
301
.
جلوههای هنری تصاویر تشبیهی در خطبههای نهجالبلاغه
Artistic features of Similes in Sermons of Nahjolbalagheh
مرتضی قائمی
1
زهرا طهماسبی
2
استادیار زبان و ادبیات عرب
کارشناس ارشد زبان و ادبیات عرب
تابلوهای زیبای تشبیهی نهجالبلاغه، از طرحهای ابتکاری، رنگآمیزی متنوع، وسعت و عمق بینش، مناظر پویا و پرتحرک، دقت و ظرافت، هماهنگی و تناسب شگفتآور، موسیقی سحرانگیز، وحدت و انسجام فوقالعادهای تشکیل شده که از خیالی قوی و عمیق و عاطفهای جوشان و صادق و اندیشهای غنی و خلاق سرچشمه گرفته است. از مهمترین زوایای هنر امام(ع) در استفاده از تشبیه این است که ایشان مفاهیم مهم و اندرزهای انسانی را با استفاده از تشبیه در اختیار درک و فهم مخاطب قرار می دهد. قرآن کریم، اهل بیت، اسلام، دنیا و متعلقاتش، تقوا و طاعت الهی، موضوعاتی هستند که بیشترین تشبیهات را به خود اختصاص دادهاند. هنر و ادبیات امام(ع) و ازجمله تصاویر ادبی وی برای خود هنر و ادبیات نیست و همة وجود ایشان درخدمت انسانسازی، هدایتگری و ارشاد و نجات مردم است.
The beautiful similes of Nahjolbalagheh are made of innovational patterns, diverse coloration, deep sight, dynamic views, preciseness and delicacy, extraordinary symmetry and harmony, magical music, unity and extreme solidarity that comes from a deep and powerful sight and dynamic senses and rich and innovative thinking. One of the main artistic dimensions of Imam Ali (AS) in using simile is that he uses it to put the important concepts and human advises to heighten the understanding of the addressee. Quran, Ahlul Bayt, Islam, world, virtue and submission to God are among the subjects with the most number of similes. Imam's art and literature and his literary images is not for art sake in his writings, all of his life is for serving humanity, guidance, direction and surviving human beings.
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_301_be89f9cef81490cd770bfe274e38d726.pdf
تصویر
تشبیه
نهجالبلاغه
امام علی(ع)
image
simile
Nahjolbalagheh
Imam Ali (AS)
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0867
2011-03-17
1
2
97
119
303
.
سیما و سیرة علی و اهل بیت(ع) در کشفالمحجوب هجویری
The Character and Practices of Imam Ali (AS) and Ahlul Bayt in Kashful Mahjoub
محمود مهرآوران
1
استادیار دانشگاه قم
یکی از کارهای مهم عالمان تصوف و عرفان اسلامی، تدوین و نوشتن کتابهایی برای آموزش یا پاسخ به سؤالات مریدان و رهروان و درمجموع برای راهنمایی اهل طریقت و جویندگان این راه بوده است. در این کتابها بنا به اعتقاد نویسنده و سلیقة او، مباحث مهم اصولی و عملی عرفان و نیز سرگذشتها و سخنان بزرگان و پیشوایان طریقت گردآوری میشده است. کشفالمحجوب هجویری غزنوی، نخستین متن تألیفی بهزبان فارسی در زمینههای گوناگون عرفان است. این کتاب درواقع دائرۀالمعارفی از مباحث، اصول، اندیشهها و اصطلاحات عرفانی است که مؤلف در کتاب خود گرد آورده است. هجویری خود از عالمان و دانایان عامل بوده است. یکی از موضوعات و مبناهای مهم در کتاب، سیره و سخنان حضرت علی(ع) و ائمة اهل بیت(ع) است که همراه با توصیف سیمای نورانی آن بزرگان در متن آمده است. سیرة علوی و زندگی و گفتار امیرالمؤمنین و فرزندان پاکش، منبع الهامبخش و اسوة کردار کسانی است که میخواهند دل از دنیا بکنند و تهذیب نفس و خدمت برای رضای حق را درپیش بگیرند. درواقع علمای عرفان و تصوف به پیروی از سنت حضرت رسول(ص) و صحابه، بهویژه اهل بیت(ع)، زندگی، سیره و سخنان آن بزرگان را سرمشق خود قرار میدادهاند. در این مقاله، سیما، سیره و سخنان ائمة اهل بیت از امام علی(ع) تا امام صادق(ع) و نحوة پرداختن به آن و نیز بهرههای معنوی آن و موضوعات مهمی چون نماز، ایثار، نحوة پوشش، ... بررسی شده است.
One of the important things carried out by the scholars in Sufism and Islamic mysticism was to write books in order to teach or to answer the questions raised by the disciples and, in general, to guide the researchers in the path of truth. In these books, the basic and practical discussions of mysticism as well as the life stories and the observations of the leaders in the path of truth would be compiled in accordance with interest of the respective authors. Kashful Mahjoub by Hajviri Ghaznavi is the first volume on various aspects of mysticism in Farsi. In fact, this book is an encyclopedia, including mystic discussions, basics, ideas, and terminology compiled by the author. Hajviri was a practicing scholar and a learned man. One of the important and underlying subjects in his book is the practices and statements of Imams that are provided along with the description of the holy character of those great people. In fact, the mystics would set the life, practices, and statements of the Prophet and the companions, especially Ahlul Bayt, as their model. This paper deals with the character, practices, and statements of Ahlul Bayt – from Imam Ali (AS) to Imam Sadigh (AS) – and the resultant spiritual benefits.
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_303_52d0375a94f885ce8360ed71ebda19b6.pdf
کشفالمحجوب
عرفان و تصوّف
سیره
امام علی(ع)
ائمة اهل بیت(ع)
: Kashful Mahjoub
mysticism and Sufism
practices
Imam Ali (AS)
Imams of Ahlul Bayt
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0867
2011-03-17
1
2
121
150
306
.
اصول و مبانی شورا از منظر امام علی(ع)
The Principles and Foundations of Council in
Imam Ali's Viewpoint
علیرضا میرزا محمد
1
دانشیار گروه زبان و ادبیات عرب
شورا از اصول بدیهی و ضروری اسلام است که در ادارة امور جامعه و تحکیم روابط اجتماعی نقشی بهسزا دارد. این امر مهم و حیاتی را ضوابط و معیارهایی است که رعایت آنها آدمی را در تصمیمگیریها از خطا و لغزش مصون میدارد و تلاش وی را در دفع مضار و جلب منافع و مصالح عمومی به نتیجه میرساند. ازاینرو، هیچ کس از مشورتجویی و نظرخواهی و بهرهگیری از آرا و افکار و تجارب مشاوران متعهّد و متخصّص بینیاز نیست. علاوهبر آیات صریح قرآن کریم دربارة شورا و مشورت و ترغیب بدان، در تعالیم پیشوایان معصوم، بهویژه امام علی(ع)، بدین مهم از زوایای گوناگون پرداخته شده و از اصول و آداب آن به طرزی بدیع سخن رفته که در خور مطالعه و بررسی دقیق و همهجانبه است. در این مقاله با تأکید بر عظمت اندیشة ملکوتی حضرت علی(ع) و تفوّق آن بر افکار و آرای بشری تلاش شده است به مبانی شورا در اندیشة علوی، با محتوا و اهدافی متعالی، توجه شود. بدین منظور، طرحی در تطبیق نظریات امام(ع) با آیات شورا ارائه شده و در آن از اهمیت و ضرورت، فواید و آثار، اصالت و حجیت و نیز حدود و جایگاه مشورت سخن بهمیان آمده و سپس جنبههای ایجابی و سلبی آن در طیفی وسیع تبیین شده است که درواقع انسانشناسی شورا از دیدگاه امام علی(ع) را تداعی میکند.
Council is one of the self-evident and necessary rules of Islam. It is an institution which has an important role in administrating a society and consolidating its social relations with other societies. In this regard, there are some rules and standards that prevent wrong decisions and lead one's attempts to eliminate disadvantages and gain advantages and satisfy public interests. Therefore, there is nobody who doesn't need to consult with other people or to ask their opinion or to refer to committed and expert counselors. Besides the clear-defined verses of Holy Qur'an about council and consulting, infallible Imams (AS), especially Imam Ali (AS), discussed this subject from different points and talked innovatively about its principles and rules, which needs to be studied carefully and extensively. This article tries to study the principles of council in Alavi thoughts and opinion with exalted content and emphasizes the greatness of Imam Ali's (AS) thoughts and their supremacy over the thoughts of human beings. For this, the article begins with introducing a plan for comparing Imam Ali's (AS) opinion with the verses about council in which there are some explanations about council and its importance, necessity, advantages and outcomes, authenticity, authoritativeness, domain, and position. Then the article states some of the positive and negative aspects of council in a broad spectrum which conveys the anthropology of council in Imam Ali's (AS) point of view.
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_306_e6cdfda2f56676593be59d13b3777133.pdf
قرآن کریم
امام علی(ع)
شورا و مشورت
احکام
موضوعات
اهل حل و عقد
آداب شورا
انسانشناسی شورا
Holy Qur'an
Imam Ali (AS)
council and consultation
decrees
subjects
people loosing and binding
rites of council
anthropology of council