per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0867
2014-03-05
4
8
1
19
1056
.
دینمداری و دنیاداری در نهجالبلاغه
Religiousness and Worldliness in Nahj al-Balaghah
سوسن آلرسول
s_alerasoul@kiau.ac.ir
1
فاطمه مسجدی
2
دانشیار دانشگاه آزاد ، واحد کرج
کارشناس ارشد علوم قرآن، دانشگاه آزاد
چکیده دنیا ازجمله مقولاتی است که تفسیر و برداشتهای مختلفی از آن شده است و دربارۀ بهرهمندی از آن، دیدگاههای افراطی و تفریطی وجود دارد. در مقالۀ حاضر، تحلیلی رابطۀ میان تدین و بهرهمندی از دنیا با توجه به کلام امیرمؤمنان علی (ع) در نهجالبلاغه مطالعه و بررسی شده است. آن حضرت (ع) از سویی با بیان ویژگیهای مذموم دنیا و عواقب دنیاطلبی و از سوی دیگر با تأکید بر استفادۀ صحیح از دنیا، زندگی دنیوی انسان دینمدار را در مسیر حیات اخروی او میدانند که این همان دنیاداری دینمدارانه است. راهکار دستیابی به این زندگی، زهد و شاخصۀ آن ارجحیت دین بر دنیا است.
‘World’ is among the concepts that have been interpreted differently, and there are extremist and pacifist viewpoints regarding it. The present paper aims to study the relationship between religiousness and attainment of worldly blessings from the viewpoint of Imam Ali (PBUH) in Nahj al-Balaghah. While he describes the sordid characteristics of the world and warns about the consequences of worldliness, he emphasizes on using the world rightly as he sees a religious man’s worldly life as a prologue to his hereafter. That is what he calls ‘religious worldliness’, the prerequisite of which is asceticism, i.e. preference of religion over the world.
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_1056_0227fa8ef998d6e9bb91c8c4904947bf.pdf
قرآن
نهجالبلاغه
دینمداری
دنیاداری
زهد
Keywords: The Qur’an
Nahj al-Balaghah
Religiousness
Worldliness
Asceticism
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0867
2014-03-05
4
8
19
40
1057
.
آموزههای تاریخ از دیدگاه امیرالمؤمنین علی (ع)
The Lessons of History from the Viewpoint of Imam Ali (PBUH)
اکرم احمدیان احمدآبادی
ak.ahmadian@ yahoo.com
1
محمد اخوان
akhavan.mohammad89@gmail.com
2
کارشناس ارشد معارف نهجالبلاغه، دانشگاه کاشان
استادیار معارف اسلامی، دانشگاه کاشان
این نوشتار ــ چنانکه از عنوان آن برمیآید ــ درپی بررسی آموزهها و عبرتهای تاریخ از دیدگاه امیرالمؤمنین علی (ع) است. تاریخ نقلی، علم تاریخ و یا تاریخ علمی، گنجینهای از حقایق و اطلاعات زندگی گذشتگان است. با این وصف، آیا تاریخ برای آیندگان سودی دارد؟ آیا میتوان از گذشته به آینده پل زد یا از آن عبور کرد و عبرت آموخت؟ اگر پاسخ مثبت است، دلیل یا ادلۀ آن چیست؟ و عمدهترین عواملی که موجب کلیشدن قوانین و سنن تاریخی میشوند، کداماند؟ در این پژوهش، بهشیوۀ کتابخانهای، کوشش شده است به این پرسشها پاسخ داده شود؛ و درطی آن نتیجه گرفته شده است که بنابر جهانبینی توحیدی، جهان صاحبی و انسان خالقی دارد و بدون ارادۀ خداوند نمیتوان بهطور مستقل، برای هستی، کارکردی و برای آدمی، استقلال عملی پذیرفت، پس باید به قوانینی که خداوند برای رفتار عالم و آدم وضع کرده است، گردن نهاد. از این رو تاریخ که محصول عمل عالم و آدم است، از منابع مهم اندیشیدن و مایۀ آموختن برای زندگی است و نهجالبلاغه ــ بهعنوان گنجینۀ مهمی از سخنان امام علی (ع) ــ و دیگر آثار علوی، آموزههای ارزشمندی را درباب عبرتهای تاریخی شامل میشوند که به برخی از آنها اشاره میشود.
The present paper aims to study the lessons of history from the viewpoint of Imam Ali (PBUH). Oral history, history as a science or scientific history are all treasuries of truths and information about human past lives. Given this description of history, can it be of any benefit to future generations? Can one make a path from past to future by learning the lessons of history? If so, what are the reasons? What are the main factors that generalize the historical traditions and turn them into rules? This library study aims to answer such questions. It was found out that according to monotheistic worldview, the world and thus man has a creator, and that society is of no function and man is of no independence without God’s will. Therefore, it is necessary to obey the rules set by Him for human life. History, as a result how man and the world behave, can be regarded as a valuable source of learning. Nahj al-Balaghah, which is an important treasury of Imam Ali’s sayings, as well as other Alavi sources contain invaluable lessons of history some of which were discussed in the present paper. Keywords: Imam Ali (PBUH), Law, Tradition, Society, Past, Lesson, Accident.
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_1057_391918df5d4216394147b97c8c510b17.pdf
امیرالمؤمنین علی (ع)
قانون
سنت
جامعه
گذشته
عبرت
حوادث
Imam Ali (PBUH)
Law
tradition
society
Past
Lesson
Accident
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0867
2014-03-05
4
8
40
60
1058
.
مردمسالاری در حکومت امام علی (ع)
Democracy in the Rule of Imam Ali (PBUH)
احمد بخشایش اردستانی
1
فرزانه دشتی
farzanehdashti30@yahoo.com
2
دانشیار علوم سیاسی، دانشگاه آزاد
دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد
از نظر امام علی (ع)، عرصۀ سیاسی حکومت حقمحور، عرصهای شایستهسالار است که در آن همۀ افراد جامعه باید موقعیت مشارکت در حکومت را داشته باشند؛ و حکومت بر اراده و حضور آنان متکی است. آن حضرت (ع) به حکومت، بهمثابۀ وسیلهای برای خدمت به مردم نگاه میکنند. پرهیز از خودکامگی، و تأکید بر مشاوره با مردم، وجه بارز حکومت آن امام (ع) است. در این حکومت، از عامۀ مردم بهمثابۀ ستون دین و سپر محکم دربرابر دشمنان یاد میشود. امام علی (ع) ارزش فوقالعادهای برای ضرورت جلب حسنظن مردم قائل است، و از آنجا که قدرت سیاسی برخاسته از مردم است، مردم حق دارند بر روند اجرای امور در حیطۀ مبانی و احکام اسلامی نظارت کنند. در رأس سیاستگذاریهای حکومت، تودۀ مردم قراردارند؛ زیرا این قشر عظیم همواره در سختیها یاریرسان حکومت هستند. آگاهی سیاسی مردم، نقش بهسزایی در روند استمرار، تداوم و تسریع اهداف حکومت دارد و حکومت عرصۀ پنهانکاری نیست و لذا همه باید در جریان اقدامات حکومت قرار گیرند تا ضمن صراحت، زمینههای شفافیت سیاسی درمقابل مردم نیز فراهم آید. هرگونه تبعیض و نابرابری در تمامی عرصهها، اعم از سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، مطرود است تا محیطی مناسب و امن برای شکوفایی و بالندگی هر چه بیشتر جامعه فراهم آید. تمامی این اصول، اعم از حق اظهارنظر و مشارکت سیاسی، مدارا با مردم، خدمت به عامه و تلاش درجهت تأمین منافع عامه، پاسخگویی، شفافیت، برابری، عدالت، ... مبانی و اصولی هستند که امروزه از شرایط یک حکومت مردمی است؛ و این نکته حائز اهمیت است که اجرای چنین اصولی در دوران حکومت حقمحور امام علی (ع) نمود پیدا کرده است.
From Imam Ali’s (PBUH) viewpoint, the political arena of a truth-oriented government is a meritocratic are in which all members of society should have the opportunity to participate. The government, in fact, is based on people’s will and presence. Imam Ali (PBUH) considers a government as a means to serve people. The prominent characteristics of his government were avoiding tyranny and emphasis on consultation with people. People in such a government are regarded as the bases of ruling body and solid shields against enemies. According to Imam Ali (PBUH), getting people’s good intentions is extremely essential and since political power arises from people, they have the right to monitor the process of execution of Islamic principles and rules. Government policy-makings are focused on the mass of people, since they always assist the government in hard times. Political awareness of people plays a significant role in continuity, persistence, and acceleration of reaching goals. The area of ruling is not a realm of secrecy and all people must be notified about the measures taken by the government so that the grounds for political transparency are prepared. Any kind of discrimination and inequality, whether political or economic or social, is rejected, so that a safe environment for optimum flourishing and prosperity of society is created. All of such principles, including the right to express one’s opinions, political participation, tolerance for people, serving the public, making efforts to realize public interests, accountability, transparency, equality, and justice, are characteristics of an Islamic government today. It is noteworthy that these principles were executed in the truth-oriented government of Imam Ali (PBUH).
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_1058_435ed2b974269acc41aebb3945616b84.pdf
حکومت مردمی
امام علی (ع)
قدرت
برابری
مشارکت
عدالت
پاسخگویی
Democratic Government
Imam Ali (PBUH)
Power
equality
participation
Justice
Accountability
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0867
2014-03-05
4
8
60
80
1059
.
نفی رؤیت بصری، و اثبات درک قلبی خدا در کلام امام علی (ع)
Rejection of Visibility and Proving Spiritual
Perception of God in Imam Ali’s Sayings
صمد عبداللهی عابد
s1.abdollahi@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه شهید مدنی
انسان براساس فطرت خویش همیشه درپی رسیدن به خدای خویش است و نتیجۀ این جستوجوها گاه به انحراف در شناخت معبود خود منجر شده است و او آن را همانند موجودات جسمانی تلقی کرده است که اعضای جسمانی دارد و قابل رؤیت است. در قرآن کریم، رؤیت خدا با چشم سر محال دانسته شده است و معصومین (ع) درجهت تبیین آن، بیاناتی فرمودهاند که سخنان حضرت امیر (ع) درمیان آنها درخشش خاصی دارد. علی (ع) در برخی از فرمودههای خود، درک خدا را با حواس منتفی دانسته است، چه از طریق چشم باشد و چه با حواس دیگر. گاه نیز به مصداق اعلای درک اشاره کرده و رؤیت بصری خدا را محال دانستهاند ولی گفتهاند که ندیدن خدا نمیتواند دلیلی بر انکارش باشد. حضرت امیر (ع) در مجموعهای از بیانات خود، علاوه بر رد امکان رؤیت بصری، رؤیت و درک قلبی را هم که مقصود از آن، رسیدن به کنه ذات باریتعالی است، منتفی اما درک قلبی او با حقایق ایمان، برهان و دلیل و علم و قدرتش را گاه ممکن دانستهاند؛ که تفاوت این دو دیدگاه اخیر در این است که در اولی درک ذات خدا منتفی و در دومی درک باریتعالی با آثار و صفاتش ممکن دانسته شده است.
Man, due to his nature, is always seeking his God. However, this search sometimes leads to some deviations. An example is to consider God as a worldly physical creature who is visible and has corporeal organs. According to The Holy Qur’an, it is impossible to see God with our eyes. Moreover, Imams, Imam Ali (PBUH) in particular, have made valuable remarks in this regard. In some of his sayings, Imam Ali (PBUH) rejects the possibility of physical perception of God whether with our eyes or other senses. He also refers to the prime evidence of perception and, accordingly, finds it impossible to see God. However, he states that the impossibility of seeing God cannot be a reason to deny Him. In some of his sayings, Imam Ali (PBUH) not only rejects the possibility of physically seeing God, but also denies the feasibility of perception of His essence. But he considers it sometimes possible to spiritually perceive God through faith, reason, wisdom, science, and signs of His power. The difference between the two viewpoints lies in the fact that the former is based on the impossibility of perception of God, while the latter regards it possible through contemplation on His traces and attributes.
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_1059_a0b3f9983ed4ebc167d518ec493d7d43.pdf
خدا
رؤیت بصری
درک قلبی
علی (ع)
حقیقت ایمان
Keywords: God
Visibility
Spiritual Perception
Imam Ali (PBUH)
Truth of Faith
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0867
2014-03-05
4
8
80
100
1060
.
روششناسی علامه جعفری در شرح نهجالبلاغه (با تأکید بر منابع و استنادهای تفسیری)
The Methodology Employed by Allameh Ja’fari in the Interpretation of Nahj al-Balaghah:
With an Emphasis on Interpretive Sources and References
فتحیه فتاحیزاده
1
لعیا مرادی
layamorady@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه الزهرا
** دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث
علامه محمدتقی جعفری از عالمان برجستۀ عصر حاضر است که تألیفات متعددی، ازجمله شرح و تفسیر نهجالبلاغه، دارد. مطالعۀ روششناسانه این اثر، عظمت کلام علی (ع) و نیز ذوفنونبودن مفسر را آشکار میسازد. تحقیق روششناختی نوشتار حاضر مبتنی بر منابع و استنادهای تفسیری است. آیات قرآن کریم، روایات معصومان (ع) و آرای شارحان نهجالبلاغه از مهمترین ابزار و گزارههایی است که مفسر درجهت فهم کلام علی (ع) بهکار بسته است. از قرآن بهعنوان مهمترین منبع فهم روایات، و پس از آن از روایات سایر معصومان (ع) و نیز از کلام حضرت علی (ع) بهعنوان قرائن کلامی بهرهبرداری شده است. تنوع بهرهگیری از منابع مورد استناد همانند توجه به رویکرد تطبیقی و یا تأییدی آنها و نیز نگرش جامع به آیات و روایات در تبیین چگونگی استناد، مؤثر و کارآمد است.
Allameh Mohammad-Taqi Ja’fari, one of the prominent contemporary scholars, has several compilations among which is Translation and Interpretation of Nahj al-Balaghah. Methodological study of this work reveals the greatness of Imam Ali’s (PBUH) sayings as well as skillfulness of the exegete. The present research is based on the interpretive sources and references. Verses of The Holy Qur’an, the narratives of the Infallibles, and the commentaries of the exegetes of Nahj al-Balaghah are the most important means to understand the words of Imam Ali (PBUH). The Qur’an, as the most significant resource for understanding of the narratives, and at the next level, the narratives by other Imams as well as Imam Ali’s words, were used as verbal evidence. Using various approaches to study the references-such as comparative or confirmatory approaches-and also comprehensive review of the verses and narratives were effective in explaining the references.
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_1060_d75da70523338ed5b4ece3c4bd6c8247.pdf
شرح نهجالبلاغه
علامه جعفری
روششناسی
استنادهای تفسیری
: Interpretation of Nahj al-Balaghah
Allameh Ja’fari
methodology
Interpretive References
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
پژوهشنامه علوی
2383-0859
2383-0867
2014-03-05
4
8
100
120
1061
.
شواهد درونمتنی سندیت نهجالبلاغه
Intratextual Evidence of Authenticity of Nahj al-Balaghah
روحالله محمدی
roohollah_mohammadi@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری علوم قرآن دانشگاه تهران
ازجمله شبهاتی که دربارۀ نهجالبلاغه مطرح شده، اعتبار مطالب و استناد آن به امیرالمؤمنین علی (ع) است که اندکی بعد از تدوین نهجالبلاغه ادعا شده است و افرادی آگاهانه یا ناآگاهانه به آن دامن زدهاند. در این مقاله، با تکیه بر شواهد درونمتنی نهجالبلاغه بر این نکته تأکید شده است که اگر هیچ سند معتبری هم در این باره پیدا نشود، باز هم میتوان ادعا کرد که این جملات و سخنان از آن امام همام (ع) صادر شده است؛ زیرا شواهدی چون علو محتوا و جامعیت، بداعت کلام، تأثیرگذاری و جاذبۀ عجیب، فصاحت و بلاغت، سخن از رؤیت ملائکه، شنیدن و دیدن نشانههای آفاقی و انفسی، اخبار غیب و خبردادن از آینده، تحدیطلبی درباب علم و آگاهی و هماهنگی وقایع در نهجالبلاغه با تاریخ، ثابت میکند که حقایق و معارفی که در این مجموعۀ عظیم درقالب گفتارهای بدیع و جذاب مطرح شده، از عهدۀ بشر عادی خارج است و این متن درعین صامتبودن، به استنادش به علی (ع) گواهی میدهد.
A misgiving concerning Nahj al-Balaghah, claimed shortly after its compilation and fuelled by some people whether intentionally or inadvertently, was the reliability of the information and its reference to Imam Ali (PBUH). The present paper aims to show that even if no strong evidence is found, still it can be firmly claimed that all the words and sentences in this book have been set forth by Imam Ali (PBUH). The reason is a set of evidence proving that the truths and knowledge presented in such innovative and attractive forms cannot be stated by an ordinary man. The evidence includes the eminence and comprehensiveness of the content, innovative forms, great effectiveness and attractiveness, eloquence and rhetoric, referring to seeing angels as well as seeing and hearing signs of nature (Āfāq) and soul (Anfus), announcement of the invisible world and predicting the future, the challenging aspect in the field knowledge, and consistency of the events in Nahj al-Balaghah with history. This paper shows that the text of Nahj al-Balaghah, in spite of being silent, testifies its authenticity and reference to Imam Ali (PBUH).
https://alavi.ihcs.ac.ir/article_1061_0dc00fe54133f5baf6e79ebf0833473e.pdf
نهجالبلاغه
سندیت نهجالبلاغه
شواهد درونمتنی
امیرالمؤمنین علی (ع)
اعجاب
Nahj al-Balaghah
Authenticity of Nahj al-Balaghah
Intratextual Evidence
Imam Ali (PBUH)
Admiration