@article { author = {ballawy@, r.ballawy and mahoozii, Zahra}, title = {An Analysis of the Economics of Language in the Letters of Nahj al-Balagha Based on Halliday's Functional Linguistics Theories}, journal = {Imam Ali ΄s Studies}, volume = {10}, number = {20}, pages = {1-22}, year = {2019}, publisher = {Institute For Humanities And Cultural Studies}, issn = {2383-0859}, eissn = {2383-0867}, doi = {10.30465/alavi.2019.5143}, abstract = {Language Economy is a mental-lingual activity that mind by applying the least linguistuc structures uses the lingual patterns to represent the intended concepts and meanings. In other words, it is the principle of Parsimony. Language Economy is common in all languages all over the world. Arabic is not an exception, but a prominent example of this. It is abundatly seen in Nahi al-Balagha which is a literary masterpiece in religious texts. This valuable book has multiple chapters one of which is the letters of Imam Ali. This letters have different parts including wills, circulars, instructions, governmental commands, and written letters that are characterized by excerpt, abbreviation, briefness, and Parsimony principle. This research aims to study Language Economy in Nahj al-Balagha letters based on Halliday's Systemic Functional Linguistics Theories using a descriptive-analytical approach. The results of this study reveal that Imam Ali has used the Parsimony principle in all the lingual levels and layers of letters in order to keep and save his message in the mind of the reader as well as to transfer the important governmental messages, wills, and instructions.}, keywords = {Imam Ali,Nahj al-Balagha,Language Economy,Parsimony Principle,functional linguistics,Halliday}, title_fa = {تحلیل اقتصاد زبانی در نامه های نهج البلاغه بر اساس نظریة نقش گرایی هلیدی}, abstract_fa = {اقتصاد زبانی یک فعالیت ذهنی - زبانی است که ذهن برای ارائه مفاهیم و معانی مورد نظر از کمترین سازه های زبانی با استفاده از الگوهای بیانی بهره م یگیرد؛ به عبارتی دیگر، همانیاد می شود. این اصل زبانی به اصولی « اصل کم کوشی » اصلی است که از آن با عنوان مانند: اصل اشتقاق، همنشینی، جانشینی و ایجاز اشاره دارد که تمامی این موارد پیشینة کهن در زبان و ادبیات عرب دارند. اقتصاد زبانی در نه جالبلاغه به عنوان یکی از شاهکارهای ادبی متون دینی، به وفور دیده میشود. حضرت عل ی(ع) برای انجام مکاتبات سیاسی، دینی و همچنین برای بیان وصیت نامة خود از این اصل زبانی استفاده نموده که هدف ایشان عدم اطناب ب یمورد و رساندن پیام بدون ایجاد دوگانگی در ذهن مخاطب می باشد. هدف از این پژوهش بررسی اقتصاد زبانی نامه های نهج البلاغه بر اساس نظریة نقش گرایی هلیدی با استفاده از رویکرد توصیفی - تحلیلی می باشد. یافته های این پژوهش بیانگر آن است که ادبیات و بلاغت هدف اصلی حضرت علی (ع) در نامه هایشان نبوده بلکه ایشان جهت ماندگاری و حفظ سریع پیام در ذهن مخاطب و همچنین انتقال مفاهیم مهم حکومتی، وصایا و سفار شهای خود از اصل کم کوشی بهره و آن را در تمامی سطوح و لای ههای زبانی نام هها به کاربرده اند تا برونده انرژی چه ذهنی و چه فیزیکی به حداقل رسیده و مخاطب اصل پیام را به درستی دریافت نماید.}, keywords_fa = {حضرت علی (ع),نهج البلاغه,اقتصاد زبانی,ک مکوشی,نقش گرایی,هلیدی}, url = {https://alavi.ihcs.ac.ir/article_5143.html}, eprint = {https://alavi.ihcs.ac.ir/article_5143_4fe2051039bdff44c7edcdcd047ffdbf.pdf} }