اندیشه ورزی در آیینه قرآن و نهج‌البلاغه

میترا فرازمندی؛ علیرضا فقیهی؛ فائزه ناطقی

دوره 10، شماره 19 ، فروردین 1398، ، صفحه 180-195

https://doi.org/10.30465/alavi.2019.4949

چکیده
  این پژوهش باهدف بررسی جایگاه اندیشه ورزی در قرآن و نهج‌البلاغه انجام‌شده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بود که از روش تحلیل  و استنتاج استقرائی استفاده‌شد. جامعه اصلی پژوهش نهج‌البلاغه (خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌ها) و قرآن بود و نمونه پژوهش نیز برابر جامعه یعنی کل قرآن و نهج‌البلاغه بود. ابزار گرداوری داده نیز فیش‌برداری بود. یافته‌ها ...  بیشتر

معنا شناسی اسماء و صفات الهی در اندیشه ی علوی

رضا برنجکار؛ ابوذر نوروزی

دوره 7، شماره 13 ، خرداد 1395، ، صفحه 25-48

چکیده
           مسأله اسماء و صفات الهی در رابطه انسان با خدا در جنبه‌های چون عقاید و راز و نیاز با معبود هستی اهمیت شایانی دارد. بعد معنا‌شناسی این مسأله هم اکنون در فلسفه دین بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این جنبه از اسماء و صفات به این پرسش پاسخ می‌دهد که چگونه می‌توان درباره صفات خداوند سخن گفت و این صفات چه نسبتی با ...  بیشتر

دین‌مداری و دنیاداری در نهج‌البلاغه

سوسن آل‌رسول؛ فاطمه مسجدی

دوره 4، شماره 8 ، اسفند 1392، ، صفحه 1-19

چکیده
  چکیده دنیا ازجمله مقولاتی است که تفسیر و برداشت‌های مختلفی از آن شده است و دربارۀ بهره‌مندی از آن، دیدگاه‌های افراطی و تفریطی وجود دارد. در مقالۀ حاضر، تحلیلی رابطۀ میان تدین و بهره‌مندی از دنیا با توجه به کلام امیرمؤمنان علی (ع) در نهج‌البلاغه مطالعه و بررسی شده است. آن حضرت (ع) از سویی با بیان ویژگی‌های مذموم دنیا و عواقب دنیاطلبی ...  بیشتر

فضایل حضرت علی (ع) در قصیدة لامیّة‌ ابن عباد

صادق سیاحی؛ سعیده منصوری‌نیا

دوره 3، شماره 5 ، شهریور 1391، ، صفحه 117-138

چکیده
  اسماعیل بن عباد، ملقب به صاحب، وزیر فرهیخته و شاعر برجستة ایرانی و عربی‌سرای قرن چهارم است. صاحب ادیب و سراینده‌ای متعهد و شیعی است، که در بسیاری از اشعار خود تعهد و پای‌بندی‌اش را به مذهب شیعه و دفاع از حقانیت اهل بیت علیهم‌السلام نمایان کرده است. وی شیفتة اهل بیت، به‌ویژه حضرت علی‌ (ع) است. یکی از قصاید مشهور و برجستة ...  بیشتر

نظارت و مبانی آن در نظام و اندیشة علوی

بهرام اخوان کاظمی

دوره 2، شماره 3 ، اسفند 1390، ، صفحه 1-19

چکیده
  نظارت از موضوعات بسیار مهم در کلیۀ نظام‌های سیاسی و مدیریتی است و با توجه به این اهمیت، در این نوشتار تلاش شده است با تأمل در آیات قرآنی و سیرۀ نبوی دراین‌باره، جایگاه و مبانی نظارت و ویژگی‌های آن در نظام سیاسی و اندیشۀ علوی پژوهش ‌شود و این مدعا اثبات شود که در اندیشه و نظام علوی به مفهوم بااهمیت نظارت در ذیل موضوع امر‌‌به‌معروف ...  بیشتر

تفسیر آیات الاحکام در سخنان امام علی (ع)

صمد عبداللهی عابد

دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1390، ، صفحه 61-89

چکیده
  علی (ع) آگاه‌ترین فرد به قرآن کریم و تفسیر و تبیین آن کتاب الهی بعد از رسول خدا (ص) بوده است. نقل‌های متنوعی از ایشان در ابواب گوناگون فقهی برجای مانده است که نشان‌دهندة دیدگاه‌های حضرت درمورد آیات فقهی است. براساس روایات، علی (ع) در موضوعات مختلف احکام توصیه‌ها و تبیین‌هایی داشته است که مراجعه به کتب تفسیری، مخصوصاً ...  بیشتر

جایگاه اهل‌البیت (ع) در میان امت اسلامی از دیدگاه امام علی (ع)

سید علاء الدین شاهرخی

دوره 2، شماره 3 ، اسفند 1390، ، صفحه 91-108

چکیده
  در قرآن و سنت جایگاه ویژه و منحصربه‌فردی به اهل‌بیت ‌(ع) داده شده است. توجه به این جایگاه اقتضا می‌کرد که این خاندان پس از رحلت پیامبر اکرم‌ (ص) سکاندار دستگاه حکومتی مسلمانان شوند و در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی جامعة اسلامی رهبری بلا‌منازع را برعهده گیرند. پس از گذشت نیم قرن از واقعة سقیفة ...  بیشتر

تأثیر اسلوب قرآن در کلام علی (ع)

رقیه صادقی نیری

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1389، ، صفحه 59-74

چکیده
  قرآن‌کریم، پس از نزول، تأثیر فراوانی بر ادبیات و فرهنگ ادبی عرب داشته است و میزان این تأثیر، معیاری برای ارزیابی متون محسوب می‌شود. این تأثیر از دو جنبه قابل بررسی است: 1. مفاهیم که موجب غنای معنا می‌شود 2. شکل و ساختار که موجب زیبایی متون می‌شود؛ و بی‌گمان به‌دلیل همراهی مداوم علی‌(ع) با پیامبر‌(ص)، اثر حقیقی قرآن در ...  بیشتر

تفسیر قرآن به سنّت در کلام امیرالمومنین علی(ع)

صمد عبداللهی عابد

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، ، صفحه 79-109

چکیده
  تفسیر قرآن به سنّت در مرحلة بعد از تفسیر قرآن به قرآن و در طول آن است و معیّت آن دو با هم، لازم و ملزوم است. یعنی حجّیّت قرآن به جهت اینکه کلام خداست، ذاتی است ولی حجّیّت سنّت را خداوند در قرآن تجویز فرموده است. بدان جهت که نمی‌توان همه آیات قرآن را با خود قرآن تفسیر کرد که لازمه‌اش کفایت قرآن و عدم نیاز به سنّت و اهل بیت(ع) است، چاره‌ای ...  بیشتر